John ® , 4.3.2007 19:31:04
Do serie ( tj. za sebou ) spolu so seriovym rezistorom.
Zisti si priepustne napatie (vo V) typu LED ktore mas, vynasob to ich poctom. To co ti vyjde (ak to nebude vacsie ako 12V samozrejme) odcitaj od 12V a vysledok vydel pozadovanym prudom (v A)a mas odpor serioveho rezistoru (v ohmoch).
Ak sa mylim opravte ma.
John ® , 4.3.2007 19:46:41
Ak si amater, tak by bolo dobre este dodat, ze LED musis zapojit v priepustnom smere
.
Všechny do série jako žárovičky na stromku nepůjdou, na to by 12V nestačilo, musíš dát tři a tři a protože se jená o červené bude na každý 2V to je celkem 6V. Na zbylých 6V musíš dát odpor a pokud mají doporučený proud 20mA bude odpor 270 nebo 330Ohmů (300Ohm se nevyrábějí). Kup si odpor na zatížení 0,5W. Pokud to jsou "autoledky" takový ty čtverečky 7x7mm tak ty mají proud 60mA tak je zapojíš stejně jen odpor bude 100 Ohmů.
To jsem potřeboval vědět.Dík moc.
Pokud má na motorce 12V rozvod, po nastartování tam bude přes 14V, že... Bylo by lepší pomocí tranzistoru udělat proudový zdroj a zapojit ty ledky sériově - pokud mají při nominálním proudu úbytek 2V. Pokud víc, tak 3 a 3, jak píše mi-ro, a 2 proudové zdroje. Koukni na www.belza.cz, tam něco najdeš.
pibi ® , 6.3.2007 11:54:24
2mi-ro: Na to, že se nevyrábějí rezistory 300 ohm jsi přišel sám? Vždyť je to naprosto běžná hodnota v řadě E24.
Dobrá, dobrá, zas jeden .... vyrábějí se jakýkoloiv odpory si vzpomeneš. Řada E24 je méně dostupná, běžnější jsou odpory řady 12 a je úplně jedno jestli tam bude 270, 300 nebo 330 Ohm. Takže MÁŠ PRAVDU!!! jen jsem to nepovažoval pro ladikiho-amatéra jako podstatné aby se nedožadoval odporu 300Ohm tam kde mají odpory jen 12 žady. OK?
mna by zaujimalo tiez dake info o takomto brzdovom LED svetle na moto. nasiel by som niekde daku schemu?a ake LED tam asi pouzit,aby to svetlo bolo vyrazne aj cez den? ak ma niekto s takou stavbou skusenosti tak poprosim o rady.dik moc.
StandaT, 11.3.2007 14:44:36
Považuji za správné upozornit, že tímto zásahem se stává motorka technicky nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích (úprava není homologovaná, je na pozici tuzerů s modrýni ledkami)...a další jízda je přestupkem s "odměnou" až 2000 + 1 bod
to mi je jasne,ale teraz sa nebavime o pokutach, ale stavbe zapojenia.ale i tak dik
Hill, 13.3.2007 10:33:22
Jojo, jsou tací, co tráví čas stavbou zařízení povinně schvalovaných či homologovaných, kterážto řízení nejednomu z výrobců pěkně pustila žilou...
vendo, 15.3.2007 15:17:14
akosi je tu tato tema zabudnuta. zacina sa nam krasne pocasie, ludia vytahuju motorky... co tak trochu ozrejmit taketo nejake zapojenie? niektori to chcu i na cross a tam pokial viem neexistuju SPZ takze ani TK. len tak po dedine alebo do lesa ved staci,hm? bodli by dake rady ohladom takehoto zapojenia
StandaT, 16.3.2007 00:14:17
nikto tu teda take brzdove svetlo nerobil? nevie niekto ako je to robene?ci je to robene nejako,ze jedna ziarovka svieti stale a druha pri brzdeni dosvetluje alebo nejak iba jednou dvojvlaknovou ziarovkou?neviem ako to mam z tych LED spravit nahradu toho svetla.ci su nejake take diody,ktore svietia stale a pri brzdeni sa rozsvietia viac alebo treba spravit pol diod na stale svietenie a druhu polovicu na prisvetlovanie?dik moc za rady a napady:)
no pokud to ma bejt jako treti brzdove svetlo tak se akorat vsechny rozsviti pri brdeni pokud to ma byt zaroven koncove svetlo vetsinou se to resi tak, ze jsou stale napajeny vsechny diody pres odpor tak aby neoslnovaly ale byli videt odpor zavisi na pouzitych diodach, poctu a zpusobu zapojeni. k tomuto odporu se paralelne pripoji spinac brzd, ktery ho pri brdeni zkratuje a diody se rozsviti naplno musi byt tedy zaruceno ze pri zkratovani odporu bude na diodach pouze napeti doporucene vyrobcem jinak se snizuje jejich zivotnost a muze take dojit k poskozeni pro dodrzeni spravneho napeti bych doporucil pripojit je paralelne k zenerove diode 12V aby pripadne spicky vznikajici pri dobijeni neohrozily diody.
dik moc, zapojenie neviem ci paralel alebo seria,co by bolo vhodnejsie. seria asi najskor. diody pojdu samozrejme cerven 5mm nejak sa mi zda 16 000mCd,tak to skusim nejak zmaknut.nemal by niekto nacrnute nejake zbezne zapojenie?
To co tady napsal tyrystor je naprostý nesmysl a odporuje to věškerým zákonům pro zapojení LED diod. LED dioda je polovodič se všemi vlastnostni který polovodič má jen navíc emituje světlo. Pokud uděláš to co ti tyristor radí tak při prvním zabrždění přijdeš skoro určitě o všechny diody. Do obvodu s LED se VŽDY musí zapojit odpor nebo proudový zdroj!!!!! a velikost světla je podle velikosti odporu potažmo proudu. V profi je to daleko složitější protože se kvůli životnosti a účinnosti LED používá pulzní regulace.
a to by nikto nenacrtol zbezne nejake zapojenie prosim vas? sak sa neviem z toho vymotat.jeden radi tak,dalsi zas tak,tak ja neviem kua:(
To ti namaluju jenže mě nenapadá jak to nacpat do compu a když to namaluju na sklo monitoru tak to asi stejně neuvidíš
ja teda nevim ale me nikdy zadna dioda neumrela i kdyz sem ji daval ke zdroji bez odporu staci zarucit jeji provozni napeti kdyztak prikladam zapojeni komu se na tom neco nelibi at mi napise :)
(viz fotka v galerii)
SORRY zapojení je namalovaný v principu dobře, taky tam ale jsou vždy v obvodu nějaký odpory o kterých jsem psal já. Ty jsi to jen špatně (zjednodušně) popsal v příspěvku výše. To co máš v příloze by mohlo i fungovat a ta zenerka tam je pro stálou intenzitu svitu aby se jas neměnil s otáčkama a napětím a taky kvůli záporným špičkám napětí který vznikají v elektroinstalaci na který jsou LED citlivé.
dik moc hosi za rady,skusim to nejak podla tej nakreslenej schemy zostrojit.idem to vytlacit, potom to prepocitam podla poctu LED a nejak sa do toho pustim.som zvedavy ci bude moja snaha uspesna.ak by mal niekto nieco ine,vylepsene alebo popr.otestovane nech sa ozve.dik moc chlapi.
len budem to robit asi tak,ze budu svietit diody normalne a ostatne sa po stlaceni brzdy dosvietia vzhladom na to,ze je to robene tak aj original.jedna ziarovka stale a druha pri brzdeni dosvetluje.ta schema je robena cez ten odpor co znizuje svietivost,co:)
caute majstri.tak sa vam ozyva opat zacinajuci elektronik
pustil som sa do stavby tohto svetla a chcem sa spytat jednu vec. co tam treba zapojit pred tie LED,aby mi ich neodpalilo?normalne tam je napatie 12V a pri nastartovanej moto poskoci na nejakych 14,5 a potom to kolisa medzitym.a treba tu suciastku dat pred kazdu LED ci len na zaciatok prvej?a aka suciastka presne by to mala byt? chcem tam tych diod dat 10,takze by mi to na tych 12V malo vyjst,nie? a potreboval by som poradit ako mam zapojit tie LED ci do serie alebo paralelne.budu to vysokosvietive cervene LED so svietivostou 10 000mCd.posielam na ne odkaz.alebo ak nie su vyhovujuce tak ake by ste odporucili nejake z vysokosvietivych,aby bola dostatocna viditelnost i cez den?chcel by som ich tam dat dakych 8-10 ako som uz pisal. a daju sa spravit takto i blinkre na moto?dik moc za vase rady a dufam,ze niekto odpovie. je to tu super
(viz url odkaz)
€gr€s, 5.5.2007 21:21:17
pozri si do toho datasheetu na ktory si dal link.. je tam typicke priepustne napatie 2,2V takze pri 10tich diodach by si potreboval 10*2,2V a to je 22V
(predpokladal som ze chces seriove zapojenie, cize diody za sebou.. minusDDDDDDDDDDplus)
ak by si pouzil dve retaze diod, po piatich kusoch, mal by si to 5*2,2V a to je 11Voltov..
predpokladajme, ze v rozvodnej sieti auta bude okolo 13V, takze 13-11=2 mas este dva volty, ktorych sa potrebujes zbavit, lebo ti ledky vybuchnu...
vzorec je R=U/I
R je vysledny odpor ktory musis dat k retazi diod
U je napajacie napatie zmensene o ubytok napatia na diodach
I je prud diodami 20mA=0,02A
ak dosadime R=(13-5*2,2)/0,02=100 Ohm
tym padom musis kupit dva 100Ohmove odpory, a spravit dve samostatne retaze po piatich diodach a jednom odpore
+DDDDDR-
+DDDDDR-
(jo a bacha, zrezana cast puzdra je katoda, pripaja sa na minus..)
necital som cely thread, neviem aky mas skill, preto som to pisal ako pre najvacsiu lamu ;)
dik moc za odpoved.takze tie 10 000mCd mozu byt a treba tam dat nie do serie 10 diod ale 5 a spravit ich 2?ze vlastne 5diod bude napojenych na 12V a dalsich 5 takisto na ten isty zdroj?spravil by som to teda asi tak.len sa bojim tych vykyvov napatia pri startovani,prevadzke moto... ci tam netreba dat nejaku diodu,ale staci len odpor. a tie blinkre by sa dali tymto sposobom tiez spravit?dik moc za rady,uroven je taka zaciatocnicka.a kedze ich dam do serie tak budu svietit narovnako,ze:)
-->>majo: pokud chceš dávat LED blinkry na mašinu tak si zjisti jaký tam máš přerušovač. Jestli je tam klasický bimetalový tak po připojení LED blinkrů ti bude blikat velmi rychle nebo vůbec. Pokud tam máš elektronický tak tomu nevadí velikost zátěže a bude blikat pořád stejně.
Víc se o přestavbě na LED dozvíš tady
http://www.karf.wz.cz/cb500/ledblinkry.html
tak ako je to s tym vykyvmi napatia chlapi? treba diodu nejaku alebo nejaku inu suciastku?poradte prosim:)
Hill, 7.5.2007 08:41:11
Vezmi to takhle: když dáš do série diody tak, aby na nich zůstávalo 8,8V (tedy 4 v sérii), zbývá ti do maximálního napětí palubní sítě 14,4V ještě rozdíl napětí 5,6V. Pro Imax=25mA ti vyjde v sérii odpor 5,6V/25mA=224 ohmů (dáme 220 ohmů, je to v řadě a stejně má málokterý kus právě tuhle hodnotu).
Když na aku spadne napětí pod 12V, rozdíl napětí tedy bude 12-8,8=3,2V. Odpor už je daný, takže se do LEDek protlačí 3,2V/220=14,5mA, jas LEDek bude pořád ještě poloviční.
Když těch LEDek dám 5 do série, vyjde mi pro maximální proud 25mA nutný odpor (14,4-11)/25mA=3,4/0,025=136 ohmů. Když dám 150, bude maximální proud 3,4/150=22,7mA, což není nijak podstatný rozdíl. Horší to bude při provozu z nedobíjené baterky, to tam bude (12V-11V)/150=1/150 [A]=6,6mA --->LEDky už nebudou svítit, ale spíše jen žižlat.
Jak vidíš, lepší je použít méně LEDek v sérii a větší odpor, aby nebyl vliv kolísání napětí v palubní síti moc vidět. Za rozumný kompromis bych považoval 3-4 LEDky v sérii. Při třech se víc výkonu protopí na odporu, při čtyřech je zase víc vidět kolísání. Při pěti už je to nepoužitelné.
Hill, 7.5.2007 08:44:08
>>majo: tak se to zapojí, jen těch LEDek tam z výše uvedených důvodů nemá smysl dát 5 na jednu větev, to rozsvěcení s otáčkami by bylo už moc rušivé. Dej je maximálně po čtyřech.
-->Hill: dik moc,som vdacny za rady. a s tym kolisanim sa neda nic ine spravit len tak ako pises cez ten odpor? kua,ktovie ako je to riesene v original diodovych svetlach na moto. tak do kazdej vetvy dam o jednu diodu menej ako si pisal
len to kolisanie ma sere kua.a blinkre mam potom teda vypocitat podla tohto isteho vzorca ako pises,ze. ale tie uz nejak vymyslim dufam,zistim aky je tam ten prerusovac a vymyslim nejak takymto istym stylom.
nešlo by třeba ke stabilizaci napětí použít zenerka posílená tranzistorem anebóóó stab. 7809 ??? a až za tohle připojit ty LED ??
Hill, 7.5.2007 11:48:17
Se 7809 to jde za předpokladu, že napětí v síti za žádných okolností nespadne pod 12V, stabilizátor musí totiž na sobě nejméně 3V úbytku mít. Jinak ohlásí přetížení a obvykle omezí výstupní proud. Na to už by byla 7808 vhodnější, ta to dělá až od 11V dolů.
Nebo lze použít LM317 zapojenou jako zdroj konstantního proudu (viz katalogový list) místo těch odporů, do každé řady LEDek jednu. Pak máš konstantní jas zajištěný třeba od 10V do 35V.
Kde nejsou v autech ty LEDky buzené pulsně (odhaduji kmitočet v řádu nanejvýše stovek Hz, zapojení je podobné IR dálkovému ovládání, jen to svícení je viditelné), pak určitě přes zdroj konstantního proudu. Ten se tváří jako sériový odpor, jehož velikost se přizpůsobuje rozdílu napětí tak, aby svítily stejně.
kua s tym LM317 to asi nebude take jednoduche.z toho katalogoveho listu som bol blazon.nevedel som ktoru schemu presne a ake hodnoty rezistorov,kondikov a naco tam je potenciometer.asi to spravim s tym odporom 220ohm a 4LED.len aby mi to zas pri jazde neblikalo ako vianocny stromcek
preto som chcel nieco stabilne svetlo aby bolo.len si s tym LM317 neviem dat rady.ale vidim,ze ste fakt profici.chvalabohu,ze su taki ludia
dik moc
El Fag, 7.5.2007 14:20:44
Popremyslej jeste nad jednou veci, jedna vec je technicke reseni, druha vec je ze to nebudes mit homologovane. Az nekde zabrzdis a nekdo to do tebe zezadu napali, tak budes kvuli absenci homologace propadajici. Proc tam chces LED? Mota s 12V rozvodem maji vetsinou dostatecnou vykonovou rezervu.
Hill, 7.5.2007 15:09:48
...a tady máš návrh s tou LM317 včetně způsobu propojení, přímo pro palubní síť 12V:
(viz fotka v galerii)
Hill, 7.5.2007 15:10:18
Je to v galerii pod číslem 330.
majo, 7.5.2007 16:44:47
->Hill: dik moc chlape,takuto radu som potreboval.som moc vdacny.a co by si odporucal radsej dat 8cervenych diod so svietivostou 10 000mCd,uhlom svitu 30° alebo skor 8diod typu super cervena,svietivost 1000mCd a uhol 60°.nahodou budu diody trochu sikmejsie a nebude to vidiet,ci ano???si vobec neviem predstavit tie svietivosti kua.
-->> majo: ještě taková malá připomínka, nemyslíš že bude 8 LEDek průměru 5mm jako brzdové světlo zatraceně málo ??? pokud někdo pojede za tebou a přehlídne to tak ...........
Hill, 7.5.2007 18:22:34
Ty je chceš nechat volně ložené? Já jsem měl za to, že je chceš dát do normální červené stopky .
Přeber si to takhle: kandela, tedy 1cd = 1000mcd je jedna metrická svíčka. Běžné blinkrové a brzdové jednovláknové žárovky v autech mají 21W, ale ještě nedávno jsem je koupil s označením 12B/21cb (azbukou, tedy česky 12 V / 21 svíček).
A odběr měly těsně pod 2A, takže 1W odpovídá svítivost zhruba 1cd. Jenže u žárovky část světla sežere červený filtr.
LEDka svítí jen v té červené, teoreticky to rozebírat nebudu. Jdi do těch 10cd a umísti je mírně vějířovitě, tím zvětšíš úhel vyzařování. Pak někde ve starých zásobách vyhrab expozimetr (nebo si ho půjč od souseda), zjisti, kolik ti ukazuje se žárovkou, a pak tu stopku oběhni s LEDkami. Když to bude o jedno osvitové číslo víc (to je dvojnásobek světla), nevadí. Když to bude ještě víc, můžeš zvětšit ty odpory.
Na homologaci to stejně nestačí, ale vidět to bude.
majo, 8.5.2007 21:33:09
dik moc chlapi,cenne rady...ale ved myslim,ze pri tych 8LED so svietivostou 10 000mCd by to mohlo byt slusne... to Hill:: a jak si myslel,ze vejarovito? ze ako budu pod sebou tak ta spodna pojde sikmo k zemi, v strede to bude rovnobezne s vozovkou a uplne horna bude zas sikmo hore?takto dopostupna?
Do silnice je asi zbytečné svítit. Spodní řadu bych dal rovnoběžně se silnicí, další řady nahoru (představ si, že za Tebou jede kamion, tak aby to řidič viděl) a vyhnout LEDky i do stran.