Reprosoustavy. OBLÉ, dřevěné, červené a s reproduktory značky Seas




"Kvádrové" bedny... No to by nebylo uplně ono, chtěl jsem něco lepšího ;o)

Jak kvůli atraktivnějšímu a nevšednímu vzhledu, tak i kvůli potlačení stojatého vlnění. Takže jsem si "usmyslel", že reprosoustavy budou zaoblené. Po několika pokusech na kousku překližky jsem věděl, že to půjde... Tak jsem se pustil do návrhů a stavby. Bylo to pracnější než jsem očekával, obě bedny jsem vyráběl přes dva měsíce (cca 50 hodin jednu bednu čistého času). Investice lehce přesáhly hranici deseti tisíc, ale výsledek stojí podle mého názoru určitě za to. Rozhodoval jsem se mezi reproduktory Vifa, Audax a Seas. Nakonec jsem zvolil měniče poslední značky, konkrétně středobasový G17REX/P a výškový 27TBC/G. Po celou dobu jsem průběžně fotil, takže se o něco níže můžete podívat, jak to všechno probíhalo. Možná časem přidám i podrobnější popis, ale nevím, zda by se našel nějaký další "šílenec", který by to chtěl také postavit ;o))

Výhody tohoto tvaru ozvučnice:

- stojaté vlnění Protože jsou v klasické ozvučnici rovnoběžné stěny, dochází ke vzniku stojatého vlnění, vznikají tedy zvukové vlny na frekvencích souvisejících s rozměry reprobedny, nikoliv však s původním signálem. Stojaté vlnění je jeden z hlavních činitelů celkového zkreslení reprosoustavy. Tímto tvarem bez rovnoběžných stěn (ani podstavy nejsou rovnoběžné) se jeho vzniku zabrání.
- tuhost stěn Oblý tvar je obecvně několikanásobně tužší než rovná deska. Z toho důvodu se ponorky nedělají hranaté a rovněž z tohoto důvodu vás unese plechovka od piva, i když její stěny jsou tenčí než papír. Překližky jsou dvě na sobě slepené dekou nasáklou lepidlem a jsou navíc ještě napružené, takže se zamezí jakýmkoli vybracím stěn i při maximálních výchylkách reproduktoru. Konstrukce je tak několikanásobně tužší, než kdyby byly reprobedny z klasické MDF tloušťky 22mm.
- difrakce I klasické reprobedny mívají zkosené hrany na přední stěně. Je to kvůli difrakcím. Difrakce jsou jev, kdy zvuková vlna od výškového reproduktoru "dorazí" ke hraně, na ní se ohne a tato hrana se pak chová jako další zdroj signálu - z hrany se signál šíří všemi směry. Potom dochází k interferencím s původními, ale i jinde "ohnutými" zvukovými vlnami a výsledkem je výrazné zvlnění jak amplitudové (=frekvenční) tak i směrové charakteristiky. Zkosení hran je ale neúčinné - pořád zůstávají hrany sice ne 90st. ale 45st.. Podstatně lepší je zaoblení. A uplně nejlepší je, když je soustava zaoblená kolem čelní stěny všude.

Škoda, že se nedal vyfotit i zvuk. Až teď jsem si uvědomil, jak hrozně hrály moje reprobedny s reproduktory TVM a jak "hučela" moje věž aiwa za 12 tisíc. Všechno je relativní a ve srovnání s těmito reprosoustavami stojí komerční věže a repráky od Tesly opravdu za ... Jen nesrozumitelně hučí. Narozdíl od toho tyto nové reprosoustavy hrají zcela čistě a detailně. Jednotlivé nástroje a hlasy jsou jakoby oddělené a nesplývají, dají se snadno rozeznat a lokalizovat. Po zavření očí jsem měl pocit, jako kdyby zpěvák/zpěvačka stál(a) přímo předemnou a zpíval(a) bez veškeré té techniky. Promiňte, že to tak vychvaluji, ale tohle se mi u mého domácího TVM kina opravdu nikdy nestalo. Jenom doufám, že kvůli těm bednám nezačnu poslouchat vážnou hudbu, ta na tom zní totiž opravdu opravdově ;o)

Reprosoustavu jsem navrhoval z větší části pomocí akustico-elektrické analogie. Tedy překreslení reproduktorů, vyhybky, bassreflexu a i bedny s tlumením do schématu cívek, kondenzátorů a rezistorů a následné simulace tohoto náhradního schématu v programech Micro-Cap a Tina.

schéma vyhybky si můžete stáhnout dole v souborech ke stažení

Bassreflex je naladěný na přibližně 50 Hz, má (vnitřní) rozměry 55 x 180 mm a je mírně obestlán tlumícím rounem (viz foto), aby na spodním kmitočtu nevznikal příliš velký hrb.

Příkon: 100 VA rms / 200 VA rms max.
Vyhybka: 12 - 12 db/oct.
Frkvenční rozsah: 50 až 20 000 Hz (-3dB; podle simulace)
Citlivost: 88dB (1W,1m; odhad)
Typ ozvučnice: Bassreflexová 12l

Zvuk: Detailní na středech, přesný v hloubkách, celkově čistý a věrohodný (zcela jistě "neobjektivní" hodnocení několika dotázaných ;o))



klikněte pro zvětšení Horní podstava ve svěráku vyříznutá přímočarou el. pilou z dřevotřísky. klikněte pro zvětšení Borovicovou překližku 4mm jsem 20 minut máčel v horké vodě aby změkla a potom přišrouboval kolmo k podstavě.
klikněte pro zvětšení Vyříznul jsem z dřevotřísky horní podstavu, překližku s vypětím všech sil ohnul kolem podstav a svázal provazem. klikněte pro zvětšení Pak jsem ji přišrouboval k dřevotřískové podstavě vruty s velkými podložkami.
klikněte pro zvětšení Překližka měla opravdu velkou "sílu" (nebo spíš kladla velký "odpor") a ohýbání nebyla žádná sranda... klikněte pro zvětšení Detail provizorního přišroubování překližky k podstavě.
klikněte pro zvětšení Protože ohnout překližku tlustou 8mm bylo téměř nemožné a 4mm stěna by byla příliš slabá, tak jsem musel dát dvě na sebe. Ale tak by mezi nimi vznikly mezery, které by mohly rezonovat. Takže jsem mezi ně nalepil kus deky a zalil to "tunou" herkulesu. klikněte pro zvětšení Ohýbání druhé překližky se nepovedlo hned na poprvé...
klikněte pro zvětšení Víc svěráků jsem doma nenašel. klikněte pro zvětšení Pak jsem opiloval a orašploval přečuhující části.
klikněte pro zvětšení Po zaschnutí lepidla odšrouboval většinu vrutů. klikněte pro zvětšení A vše zatmelil.
klikněte pro zvětšení Otvor pro bassreflexový nátrubek jsem vyříznul opět přímočarou pilou, do otvoru ho přilepil tavící pistolí a bednu vyztužil pravo-levou výztuhou, která je rovněž přidělaná ke konci BR. klikněte pro zvětšení Všechno jsem lepil a šrouboval co největším počtem vrutů, protože vruty měly snahu prolézt překližkou zkrz.
klikněte pro zvětšení Všechny vruty jsem zapouštěl a tmelil, aby to vypadalo trochu k světu... klikněte pro zvětšení Že neuhodnete, co to je? ... pohled do BR ;o)
klikněte pro zvětšení Celou bednu jsem vystlal tlumícím rounem jak po zdech, tak okolo nátrubku vrstvou cca 4cm. klikněte pro zvětšení A tady je vystlaná bedýnka.
klikněte pro zvětšení Vzhledem k ceně středobasových reproduktorů (cca 2kKč) jsem se rozhodl zamontovat přímo do reprobedny ochranu proti SS napětí. Jediná nevýhoda je v tom, že k reprobedně musí vést navíc ještě tenký kablík 15V pro napájení relátka. klikněte pro zvětšení Na fóru dexon.cz jsem se dozvěděl, že jsou lepší vzduchové cívky (tímto děkuji za rady ;o), takže tam přišla takováto obrovská špulka.
klikněte pro zvětšení To samé se týká relátka do SS ochrany. Nakonec jsem sehnal 10A/250V AC. klikněte pro zvětšení Potom jsem vyříznul opět přímočarou pilou přední stěnu a vyříznul do ní otvory pro reproduktory (že bych to zapomněl nafotit?). Matky k uchycení reproduktorů ze zadní strany jsem zapustil a přilepil tavící pistolí.
klikněte pro zvětšení A takhle vypadá miska s konektory. (vlevo nahoře je konektor pro těch 15V) klikněte pro zvětšení Usoudil jsem, že by byl nesmysl pro čtyři součástky dělat plošný spoj o rozměrech 10 x 20 cm, takže jsem akorát cívky přichytil plastovými pásky k dolní podstavě a "nabastlil" vyhybku "ve vzduchu". Při případné opravě by k plošnému spoji nebyl přístup, ale takhle mohu po odmontování konektorové misky a odšroubování zvenčí cívek vytáhnout celou vyhybku ven z bedny.
klikněte pro zvětšení Přední stěnu jsem přišrouboval asi stovkou vrutů a mezery utěsnil takovou "kašičkou" ze zbytku tlumícího rouna, tmelu a herkulesu. klikněte pro zvětšení Pak jsem tmelil, brousil, tmelil...
klikněte pro zvětšení Vrutů bylo opravdu hodně a bylo je potřeba všechny zapustil, zatmelit, zabrousit, zatmelit, zabrousit... klikněte pro zvětšení No, už to vypadá skoro jako reprobedna akorát tam chyběj repráčky.
klikněte pro zvětšení A tady už ho máme, Rexíka... G17REX/P v celé své kráse ;o) klikněte pro zvětšení Aby byly reproduktory zapuštěné do čelní stěny, tak jsem z překližky 4mm vyříznul jakoby druhou čelní stěnu a do ní otvory pro vnější rámeček reproduktorů. Po hodině dobrušování se mi to nakonec povedlo docela přesně.
klikněte pro zvětšení Tuto desku jsem přilepil k čelní stěně a provizorně přisponkoval. Pak jsem opět řezal a rašploval... klikněte pro zvětšení ...brousil a šmirgloval...
klikněte pro zvětšení ...tmelil a brousil a tak pořád do kola. klikněte pro zvětšení až to bylo skoro hotové.
klikněte pro zvětšení Jako povrchovou úpravu jsem zvolil červený balakral, protože v červené pěkně vyniká ta žlutá skleněná membrána. klikněte pro zvětšení Při pohledu na vzdálenost šroubováku od membrány za dva tisíce mi chvílemi běhal mráz po zádech...

Tohle je asi jediná fotka, kde zůstaly zachované barvy. Tak křiklavě červené to opravdu není ;o)
klikněte pro zvětšení Při výrobě vzniknul v mém pokoji "mírný nepořádek" ;o) klikněte pro zvětšení Nesnažil jsem se udělat JI dokonale hladkou, aby nepůsobila umělohmotně, ale naopak masivně.
klikněte pro zvětšení Budu rád za jakékoli připomínky nebo dotazy týkající se těchto reprosoustav. klikněte pro zvětšení Takže mě neváhejte kontaktovat na martin@elweb.cz nebo formou diskuzního fóra elwebu.
klikněte pro zvětšení To bych nebyl já, kdyby průsvitná membrána v noci nesvítila. Stejně tak svítí i bassreflex. klikněte pro zvětšení
klikněte pro zvětšení žlutá membrána ze skleněných vláken a měděná počerněná fázová vsuvka (G17REX/P) klikněte pro zvětšení koš z plastu s příměsí hořčíku a za kovovou mřížkou křehoučká kalota ze slitiny hliníku a hořčíku (27TBC/G)


obrázek/schéma ve formátu gif

<< předchozí článek
0599Návrh stejnosměrného zdroje napětí: transformátor, dvojcestný usměrňovač
další článek     >>
0199O reproduktorech a ozvučnicích 1. díl
proč stavět?, výkon a příkon, parametry reproduktorů

(c) Martin Olejár, 1999 ÷ 2024 :: www.elweb.cz :: kontakt TOPlist