text ve fóru.

příspěvky od uživatele.
     Nelze vkládat nové příspěvky.    

s posuvníky / bez posuvníků
...
Nejnovější Předchozí 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 Další Nejstarší

USB to serial

, vloženo: 23.4.2009 16:54:39
« » 57789
ahojte, potřebuji poradit má převodník usb serial, výstupní úrovně jsou +-6V......potřeboval bych to zvýšit na +-10V nevíte někdo jak na to?? napadlo, mě že bych to MAXEM232 převedl na TTL logiku a pak opět MAXEM na +-10V ?? tak bych to udělal u vývodů RTS,DTR, a TXD
ASD, 23.4.2009 17:37:04
To s tím 2xMAX232 sice není vrchol techniky, ale bude to levné a funkční.
Pokud to chceš pořádně, kup si FT232RL, k tomu MAX232 a poleze z toho +-10V rovnou.
luky, 23.4.2009 17:40:11
to mě taky napadlo, ale říkám si když už mám ten usb převodník, tak to doplním o ty maxe

pájení horkým vzduchem

, vloženo: 18.4.2009 18:47:12
« » 57702
Chcete doma pájet horkým vzduchem? Koukněte se na elwebu nový krátký FILM..., je to velmi snadné :-) (viz url odkaz)
Sendy, 18.4.2009 19:29:38
Před tím odsátím můstku to chtělo natřít řidším tavidlem, krom jiného omezuje tepelné namáhání obvodu. Navíc některé ty odsávací licny jsou skoro necínovatelné bez ext. tavidla.
ASD, 18.4.2009 19:45:10
Snadné to je, ale kupovat si vybavení kvůli pájení odporů a kondenzátorů vzduchem nemá na doma velký význam (ve firmě ano).
Ukaž nám spíše, jak pájíš rozteč vývodů 0,8mm, 0,65mm a 0,5mm, např ATmega v TQFP a MLF, to mě zajímá, já to dělám pastou a pájkou, vzduchem mi to moc nejde.
Sendy, 18.4.2009 20:13:18
Co tak BGA, výměna procu na oboustranně osazené kamerové desce ? :-D
kvitko, 18.4.2009 20:19:56
Hezký propagandistický film, takový reklamní, fakt pěkně udělanej. Měl bych pár poznámek k tomu co tam bylo vidět, ale oni mne tu zase budou nadávat a kritizovat :-) . Jen na okraj, pusťte si to ještě jednou a všimněte si momentu kdy se připájujou odpory a momentu kdy jsou připájený.
A pak mám ještě více poznámek k tomu co tam není (páč píjení vzduchem používáme asi 3 roky každý den). Tyhle 2-polový součástky jdou snadno, problém je s těmi integrovanými obvody, tamse musí předehřívat deska, na přívod vzduchu jsou specielní nástavce dle pouzdra a přívod vzduchu s nástavcem musí být ve stojanu. Musí se umět odhadnout, kdy je předehřátá deska zespoda, potom nahřát shora, sjet dolů kdy dojde k tavení, povyjet nahoru, aby se dodržel pokles teploty na teplotu předehřáté desky, podržet a odjet. Chce to cvik. Já se to cvičil pěkně dlouho. K tomu se prodávají placiba, pouzdra bez obvodu, na cvičení pájení s teplotníma nálepkama, co ukazujou, jestli jste přehřáli nebo nedohřáli.... Než se to naučíte, tak jich pár desítek zničíte.
Dále je dobrý spolu s tišťákama nechat dělat pájecí šablony. Jenže pro kusovku se to absoltně nevyplatí.
Ale modernější je IR pájení, jenže ta mašinka je o dost dražší. Výhoda je v tom, že má měření teploty a umí pájet i BGA obvody.
kvitko, 18.4.2009 20:21:56
Jo a k tomu čištění, používáme ultrazvukovou čističku a nějaký sajrajt, roztok. Z hlavy nevím co to je, ale můžu se vám mrknout. Je to vedle v hale, vozej to sem v 5-litrovych demižonech.
kvitko, 18.4.2009 20:28:29
Ještě něco, v Německu teď frčí takový opejkač topinek naležato. Je to pec, s IR zářičem, do ní se strčí připravená deska se součástkama a spusti se to. Samo to najede teplotu odspodu i svrchu, a zase sjede s teplotou dolů. Výrobek je to z Číny. V Německu to stojí okolo 1000 euro. Výsledky jsem z toho ale neviděl. Z číny se to dá sehnt levnějc, jenže nevím, nevím ... přece jen to je made in china. Počkáme a uvidíme, jestli se to ujme a začne se to prodávat i tady v anglii, tak pak by cena šla dolu. V HongKogu to maji tak za 300 dolaru.
Mirek, 19.4.2009 11:09:50
kvitko:
IR pájení je už snad všude ve světě a rozhodně to není novinka :-) V současné době se právě používají 2 způsoby pájení- pec s horkým vzduchem a nebo právě to IR. Klasický vlnový pájení je už na ústupu a z větších výrobců ho už téměř nikdo nopoužívá.
Martin, 19.4.2009 12:46:54
celý to videjko vzniklo, protože jsem si chtěl vyzkoušet natáčení s makro objektivem na Nikonu D90 :)

Sendy: já mám ten pásek už přednapuštěnej tavidlem, ale zkusim to teda ještě potřít...
ASD: ten MSSOP10 má myslim 0,65mm a jde to pájet stejně jako 1206ky, ale je fakt, že jsem už jeden seškvařil, protože na ten vzduch zatim nemám jiný násady...
kvitko: co myslíš tim momentem, kdy se připájujou? o tý pícce jsem taky uvažoval, předpokládám, že myslíš tu z ebay (stačí dát vyhledat "smd reflow")? (viz url odkaz)
Martin, 19.4.2009 13:00:32
ASD: ale máš pravdu, že vícenohý IO s roztečí menší než 1mm je možná snažší pájet mikropáječkou. No, třeba se to s tim vzduchem taky naučim, jak píše kvitko. klip o pájení mikropáječkou: (viz url odkaz)
zdeněk, 19.4.2009 13:06:15
a jsou tímto pájet i odpory a kondenzátory velikosti 0805 a 0603?(myslím ten vakuový držák)
zdeněk, 19.4.2009 13:11:59
ale inspiroval jsi mě, použil bych ten support a pájel bych to klasicky mikropájkou a klasickým cínem. už to by hodně zrychlilo pájení :-)
Sendy, 19.4.2009 13:25:32
Pokud někdo používá lepidlo, tak i pájení trubičkou může být slušně rychlé.
Martin, 19.4.2009 16:46:51
zdeněk: jo, 0603ky jsem zkoušel a v pohodě. 1206ky jsem dřív používal, protože mezi nima šel na jednovrstvym dps protáhnout spoj, ale zabíraj hodně místa, takže přejdu taky na něco menšího. Stačí vyměnit hrot za tenčí. (K tomu dávkovači pájecí pasty byla taková pěkná sadička všelijakejch hrotů..., v tme.cz to maj i samostatně)
Sendy: Do toho dávkovače by vlastně šlo nacpat místo pasty lepidlo a to pak vytvrdit tim horkym vzduchem.. vyzkoušim :))
zdeněk, 19.4.2009 22:07:14
jak rychlé myslíte že by bylo pužít ten support, nanést na půku plošek SMD odporů a kondenzátorů kapičku trubičkové pájky a u IO dva nosné piny?

Pak by se jen doletovávalo. Výhoda valukové pumpy mě napadá právě v klasickém klepání ruky.

Podle mě by to bylo rychlejší a snadnější, a nebylo by to moc drahé.... Navíc pasta se nemůže dlouho skladovat.
host, 20.4.2009 08:05:58
K nepajive masce - nemecka firma LPKF dela system pro kusovou vyrobu nepajive masky, je to podobny jako vyroba PCB fotocestou. Vysledkem je krasne zelena deska, k nerozeznani od profi vyroby :-)
U nas myslim zastupuje Spezial Electronic. (viz url odkaz)
kvitko, 20.4.2009 09:27:44
LPKF dela uz leta gravirky, mozna ze delaji i masky pro SMD, ale koukal jsem na ten odkaz a hlavne mi zaujalo, ze tam nabizeji pec. Toz jim napisu. Ta pec by mohla byt spolehlivejsi nez ta cinska. Urcite ale bude drazsi, nicmene, LPKF sedi v Nemecku a neni problem tam zajet a nechat si to predvest. V kazdym pripade dik za odkaz.
Martin, 20.4.2009 10:46:42
zdeněk: to nevim, ale stopoval jsem si, jak rychle se s tim dá takhle ručně osazovat a dával jsem 24 součástek (1206) za minutu :)) teda za předpokladu, že máš už součástky položený v těch papárovejch lajnách na tý dřevěný desce... a kolik jich člověk za minutu osadí pinzetou? no to asi víš sám :D já tak dvě :D
zdeněk, 20.4.2009 12:36:28
jo proto jsem se ptal...
Ale pokud bych nepoužíval pastu, musel bych každý SMD odpor při položení i zapájet, pokud nepoužíval i lepidlo.
Martin, 21.4.2009 09:04:02
zdeněk: chtělo by to pak asi trochu cvik... musel bys asi nahřívat mikropájkou jenom pájecí plošku a nešťouchat do součástky, protože ta na hrotu vakuový pinzety docela snadno "klouže" do stran. další věc je, že bys potřeboval třetí ruku, ty kolejnice se jednou rukou ovládaj o něco hůř...
kvitko, 22.4.2009 12:11:43
Mozna tohle viz odkaz by mohlo vyhovet ... U nas to mame chodi to celkem dobre. (viz url odkaz)
Martin, 22.4.2009 21:33:40
kvitko: vypadá to pěkně :)
to jsem zvědavej, jestli budu doma dřív vyrábět prokovený dps nebo pájet BGAčka :))) obojí by se hodilo !
kvitko, 23.4.2009 08:54:50
Martine, vypada to pekne na fotce, dokonce i ty jejich filmy vypadaji pekne, ALE, je to made in china. Kdyz to dostanes a zacnes to montovat, setavovat, zjistis, jak je to cely vyrobne odflaknuty. Tolerance 1 mm mimo je celkem casty problem, takze to nakonec nejak smontujes, je to cely sisaty a ne moc funkcni. Pak musis o zase rozebrat a nejaky dily do toho udelat znovu, casto je udelat jinak, lepsi. My jsme si tuhle masinu dost predelali. Stala nas 4900 liber + asi 2000 liber dodatecnych nakladu na nove dily, ktere se museli nechat vyrobit aby to spravne fungovalo.

Kdyz na to tak myslim, by stalo zato tyhle masiny vyrabet v Cesku. Zajem po Evrope by urcite o ne byl, lidi by urcite koupili cesky nez cinsky. A cely to je o strojarine, elektroniky v tom moc neni. A ta co v tom je, se da koupit v kusech a jen sestavit (kamera, LCD displej, optika ...) My tam mame jinou kameru a jiny displej, protoze ta puvodni mela maly rozliseni a nejaky plastovy cocky, takze ostrila jen na malo cast ve stredu a kraje obrzu byly rozostreny.

přepínání vstupů; displej

, vloženo: 20.4.2009 14:53:43
« » 57748
Zdravím, jsem v elektrotechnice trochu lama, tak bych vás chtěl poprosit o radu. Potřebuju navrhnout teploměr pro měření teplot od cca -160°C do +40°C. Zobrazení teploty na displeji (nejlépe LCD, ne LED). Čidel bude víc, takže i nějaké přepínání signálu z čidel. Měření budu provádět pomocí xtr105 (výstup Io=4-20mA). Přepínání sem našel třeba obvodem ADG201AKNZ a řízení přepínače mně napadlo klopnými obvody (555 a klopné obvody). Dál bych se chtěl zeptat ohledně zobrazení. Jak zapojit ICL7106 abych výstup z xtr105 mohl zobrazit na displeji jako teplotu. Jde mně o kalibraci. Jestli je nějakej jesnodušší nebo lepší způsob jak přepínat nebo způsob zobrazení, tak prosím poraďte. Moc díky
ASD, 20.4.2009 19:56:05
Nejjednodušší je tam vrazit MCU, ale to jsi asi nechtěl slyšet.

Zobrazení můžeš udělat třeba tak, že signál z 4..20 mA zatížíš odporem 100 ohm, jeden vývod odporu půjde na zem, tím získáš 0,4..2,0V a tento vývod připojíš operační zesilovač na +OZ. -OZ připojíš na trimr mezi +UCC a zem a nastavíš 1,680V, tím se nastavuje těch -160°C a zesílení OZ nastavíš na -8, tedy zeslabení a tím se nastaví horních +40°C. Jestli nevíš jak funguje OZ, tak se do toho nepouštěj.
kvitko, 22.4.2009 11:03:25
Hmm, na lamu :-) (pardon) trochu náročný úkol. Mám 2 otázky:
1/ chceš aby to opravdu měřilo anebo jen něco, cokoliv ukazovalo?
2/ jaký máš finanční rozpočet na tenhle projekt?

Je třeba si tyhle otázky ujasnit hned na začátku, abys nebyl zklamanej...
Tomáš, 22.4.2009 13:11:01
Nebudu to fyzicky realizovat, jen to musím navrhnout. To ovládání přepínače už mám hotový a běhá to (zkoušel sem to v Multisimu). Stačilo k tomu 555, 1x JK klopnej obvod zapojenej jako asynchronní čítač, 1x NOT, 4x AND a mám 4 výstupy který se postupně přepínají. Takže nijak finančně náročný. XTR105 má v sobě přesnej proudovej zdroj i linearizační obvod a stojí kolem 250Kč, což myslím že kdybych to měl všechno navrhovat, tak to bude složitější a i cenově by to bylo dražší. ICL7106 a 3,5 místnej displej, taky moc nestojí. To je toho ještě tolik potřeba pro připojení XTR105 k tomu A/D převodníku? Nebo proč ses ptal na cenu?

co se toho připojení týká, tak v datasheetu ICL7106 je zapojení kde se dá kalibrovat, ale nedokážu to modifikovat, pro svou potřebu :-(
A omlouvám se jestli píšu nějaký kraviny...
kvitko, 22.4.2009 13:49:59
No ptal jsem se, ze obcas nekdo to chce poridit za 50 korun i s vyrobou.:-)
Tomáš, 22.4.2009 14:38:58
kvitko: tak to já nejsem :-)

a nenašel by se teda někdo kdo by věděl a načrtl nějaký zapojení mezi xtr105 a icl7106? prosim prosim
ASD, 22.4.2009 16:10:40
Tomáš: Z dílů z vrakovišti je taky dlouhá cesta než uděláš auto. Kdybys tam vrazil MCU, bylo by to triviální.
To propojení XTR105 a ICL7106 je tak složité proto, že potřebuješ převést 4..20mA na -160..+40mV a to prostě neuděláš z dvou odporů a jedné diody.
kvitko, 22.4.2009 16:38:05
tak tak ... jsem si říkal jak budeš ten poudovej signal prevadet ... to nebode easy .... a jakej mas rozpocet jsem se stejne nedozvedel...
Tomáš, 22.4.2009 17:22:05
a co by to všechno obnášelo s MCU? asi sem to před tím blbě napsal, ale nebráním se tomu způsobu. klidně použiju MCU když to bude jednodušší, jen jestli to zvládnu, když s tím nemám žádný zkušenosti?

co se týká toho rozpočtu, tak jak sem psal, nebudu to fizycky realizovat, takže limit nemám, ale samozřejmě aby to nebylo nejdražší řešení na trhu, kdyby to jinak šlo levněji a jednodušeji. takže asi tak
ASD, 22.4.2009 21:35:58
S MCU je to jednodušší hardwarově, protože přepínač vstupů s AD máš uvnitř MCU, offset si uděláš softwarově a kalibraci si dáš do EEPROM a pak už jenom blikáš ledkama. Pokud ale nemáš zkušenosti, tak se do toho nepouštěj, je to zbytečné.

Jestli to nebudeš fyzicky realizovat, tak si něco načmárej, je to přece jedno, ne ? !
Banda, 22.4.2009 23:34:27
Souhlasím s ASD. Pokud se to nebude realizovat, jak někdo dokáže nebo vyvrátí, že to či ono je, či není funkční?
Každopádně místo 555 a hradel, bych tam dal 4017 a 4066.
S MCU by to sic bylo jednodušší, ale otázka je, jestli zase nebude někdo chtít vidět program. Jinak si myslím, že pokud jsi už tak blízko a chybí ti jen přizpůsobit XTR přes OZ na ICL, tak to už nemá cenu něco dalšího vymýšlet.

zapojenie motora s mag. brzdou

, vloženo: 18.4.2009 13:42:16
« » 57694
dobry den. prosil by som niekoho kto sa tomu rozumie ci by mi neporadil ako zapojit motor (mez 4APB71-4). pridam aj schemu zapojenia na vicku. potrebujem ku nej trosku vysvetlenia. okrem toho by som to chcel zapojit aj na frekvencny menic a ak by niekto vedel ako to zapojit aby to nezhorelo bol by som mu velmi vdacny za navod. je to frekvencny menic Allen-Bradley
160-BA01NPS1 seria C (tiez pridam scan z brozurky ktoru ku tomu mam) nasiel som aj na nete kompletnu dokumentaciu v anglictine, ale napriek tomu ze anglicky rozumiem velmi dobre, nerozumiem moc elektrine :)
ak niekto bude vediet co s tym urobit nevahajte a napiste prosim.
Ján, 18.4.2009 13:46:37
tu by mal byt scan toho menica ID=754
Ján, 18.4.2009 13:47:27
a tu schema motora (nejako mi to neukazovalo v povodnej sprave)ID=753
Ján, 19.4.2009 19:10:46
nikto nevie? dam sem este linky tych fotografii menic:http://www.elweb.cz/galerie_foto.php?id=754
motor:http://www.elweb.cz/galerie_foto.php?id=753
Milan, 21.4.2009 07:55:04
Napiš dotaz na forum WWW.elektrika.cz
Ján, 22.4.2009 21:35:02
dik za tip. napisal som :)

Trafo

SySTEMaN
, vloženo: 21.4.2009 14:09:07
« » 57762
Dobry den,mam mozna ponekud laickej dotaz,jsem na tyhleveci ipomerne amater,tak me hned nekamenujte;o) Mam fotak, ktery ma v udajich ze potrebuje 8.4V, na samotne baterii je udaj 7,2V Myslite ze lze k napajeni pouzit 9V trafo, od jineho pristroje bez nebezpeci,ze bych ten fotak upalil? Prosim o radu.
ASD, 21.4.2009 15:07:02
Teoreticky ano, prakticky ti to nikdo nezaručí. Solidní foťáky mají DC vstup.
Martin, 21.4.2009 16:39:02
On to na 90% vzdrží. Ale jenom aby těch 9V bylo opravdu 9V. Některý adaptéry maj tleranci i víc jak 20%. Napětí můžeš snížit třeba diodu/diodama v prpustnym směru...
TAZ, 22.4.2009 06:53:57
Než tu začnou radit, zkus ještě upřesnit co je to za typ akumulátoru. Pokud je to Li-ion, tak těch 8,4V nesmíš překročit, jinak se rozluš s akumulátorem, zařízením a možná i části domova.
achjo, 22.4.2009 12:31:25
TAZ... LiIon accu to bude na 90 percent.. 8,4 v z nabijacky ho urcite nebude nabijat priamo.. imho filtrovanych a stabilizovanych jednosmernych 9v fotaku nic nespravia

Ampermeter na zvaracku

Tomy
, vloženo: 15.4.2009 06:49:42
« » 57589
Zdravim majstri
Mam urobenu taku samodomo zvaracku, ktoru mi kedysi zrobil jeden znamy, ale ten uz to ma za sebou a teraz mi nema kto pomoct, tak preto som sa pokusil tuna lebo pokial mam dake podklady, tak si viem zrobit cokolvek. No a k veci, ma 1 otocny vackovy 8 polohovy prepinac a rozsah asi tak od cca 40-50A do tych cca 120-160A, ale neviem presne kolko na jednotlivych polohach to ma. Preto by som sa chcel opytat:

1.) ako by som si to mohol samodomo zmerat, aby som si potom mohol jednotlive polohy oznacit. Len dodam, ze mam klasicky multimeter co mera do 20A, tak ci by sa nedal k nemu zrobit daky predradnik

2.) a uz keby som to robil ma napadlo, ze ci by sa k tej zvaracke nedali za pomoci tych 100 korunovych LCD modulov dorobit aj Voltmeter a Ampermeter (samo s dakymi predradnikmi, ale neviem akymi a kde ich zapojit) co by mi ukazovali aktualny stav tychto velicin

Za odpovede velmi pekne a srdecne dakujem
kvitko, 15.4.2009 14:07:20
Na zmeranie odporucam prudove klieste. To nie problem.
Voltmeter mozno pripojit, lebo bude mozno potreba predradnik, na zvaracce byva tak 50-100 Volt. Ampermeter mozno tiez, no bude treba bocnik. Vyroba samodomo predradnika nie tazka, problem bude ako zmerit odpor bocnika. Ten bude velmi maly a bez 4-dratovej ohmetra to nezmerias dobre.
Tomy, 15.4.2009 17:27:05
kvitko: vdaka, no tie prudove klieste znam, len som chcel ci by som sam dako s tym digi multimetrom co mam nezmeral lebo samozrejme, ze dobry elektrikar ma, ale dnes uz ani taka jednoducha sluzba ako zmeranie amperov nie je lacna zalezitost :-D;
Voltmeter - no to viem, ze tam nie je moc V a asi paralelne pripojit na kable, ale neviem cez aky predradnik, tak to by som potreboval poradit, ak niekto zna
Ampermeter - "zmerit odpor bocnika" - len pri vyrobe alebo permanentne pri zatazi ? Co to je "4-dratovej ohmetra" - som este nepocul;
kvitko, 15.4.2009 18:45:04
predradnik si spocitas, to je lahke. Zmer nasprazdno, kolik ta zvaracka dava a pak se podivej po nejakem voltmetru co tam chces instalovat. A podle toho spocitaj predradnik. Predradnik sestavis z normalnych odporov, to nie problem

Bocnik - jeho odpor musis zmerit pri vyrobe. Protoze to bude velmi maly odpor 0.0... Ohm, musis merit 4-dratovou metodou na nejakem presnem meraku (aspon 6.5 mistnem). Ten bocnik v podstate bude kousek hodne tlusty medeny nebo mosazny kulatiny. No uvidis az to spocitas.
:-)

V podstate s digitalnym multimetrom by jsi zmeral prud zo zvaracky, ked si vyrobis vhodny snimaci odpor (0.000x Ohm) o vykonu takovem, aby ti odpor neshorel pri proudu 160A a tim digi multimetrom pak na nem budes merit napeie (to bude v milivoltech) a pak si to prepoctes na Ampery. Kdyz vhodne zvolis odpor, bude pomer trebas 1 mV = 10A. To by byl odpor 0.0001 Ohmu presne.

Jiny priklad, kdyz vyrobis presny odpor 0.001 Ohmu, budes mit na nem ubytek 1 mV pri proudu 1 A. Ale potrebujes , aby snesl vykon asi 30 Watt.

Vyrobit takovyto odpor s presnou hodnotou "samodomo" nebude snadne. Ale drzim pesti :-D
kvitko, 15.4.2009 19:06:37
Dodatek - ja myslim, ze mnohemsnadnejsi, uplne nejsnadnejsi a nejlevnejsi je zakoupit 2 rafickovy budiky od Metra Blansko (v Cesku jich jsou ve vyprodeji vagony) a kdyz vyberes nejaky voltmetr do 80-120 Vol a nejaky ampermetr do 160 - 200 A, tak to bude snadny a rychly a take levny. Jinak fakt netusim, jak chces doma vyrobit presny odpor 0.001 Ohmu.
Takovej presnej bocnik totiz stoji hodne stovek Kc, casto i pres 1000 Kc....
Tomy, 16.4.2009 08:11:28
1.cast: kvitko vdaka za ochotu; no a "2 rafickovy budiky" mohol by si mi prosim hodit daky odkaz, ze co to je ? Ale ak sa jedna o rucickove, tak tie nemusis, bo tie od kedy som sa stretol s digitalnymi merakmi, nemusim. A sice z jednoducheho duvodu "paralaxa", myslim, ze pre odbornika tvojho kalibru nemusim vysvetlovat a teda pri praci aka je v dielni si neviem predstavit, ze pokazde by som sa musel stelovat do toho spravneho uhlu aby som si precital spravny udaj (ani moje krize by mi uz nedovolili :-D). Ale vcera som premeral napatie na zvarajde a meni sa postupne od min. do max., ale dulezite je, ze pri tych min. amperoch ma 49 VAC a pri tych max. amperoch ma 52,5 VAC. No a na to meranie som si predstavoval pouzit ten LCD HD-3438 z GM (vid odkaz), ale neviem: (viz fotka v galerii) (viz url odkaz)
Tomy, 16.4.2009 08:13:27
2.cast:
1.) ci sa s nim da merat iba DC alebo aj AC ? Ak by sa dalo iba DC dal by sa prerobit aby meral aj AC ?
2.) ak by meral AC, tak by snad na tych 52,5V ani predradnik nepotreboval ? Sa da na nom odpormi RA, RB nastavit rozsah, takze by sa dal pripojit priamo na kable, len neviem ci by nebol ohrozeny pri zapalovani elektrody dakou statickou elektrinou alebo dakymi napatiami/prepatiami ?
3.) ak by som ho/ich (na V aj na A) pouzil ci by ho/ich neovplyvnoval elektromagnetizmus tej zvarajdy a ci by potom neskreslovali; resp. ci by sa dali dako tienit a cim, aby neboli ovplyvnitelne tymi prudmi ?
4.) samo pre napajanie tych LCD by som musel pouzit mini trafacik+stabilizator, len neviem ci by som musel pouzit na kazdy zvlast, aby sa navzajom neovplyvnovali ? Viem trafacik by sa dal 2x15V, ale ci by musel mat kazdy LCD modul aj zvlast 9V stabilizator alebo by stacil jeden ?
5.) a ten bocnik som nedavno videl v KE 3/98 (vid750), kde podobny problem riesili modelari s bocnikom na 50A (a ak som spravne pochopil, tak by mal mat odpor 0,001ohm) a vyriesili to tiez dost elegantne, len neviem ci by sa daco podobne dalo navrhnut aj na zvarajdu (ak by dakto vedel, lebo ja pri tomto nemam celkom predstavu, ze ako na to). Tam pisu, ze by mal vydrzat aj 2nasobok, ale neviem aka je tam umera, ak by bola priama ci by sa nedalo jednoducho tie linky zrobit 4nasobne hrubsie a mal by som to aj s rezervou na cca 200A. No viem je to mozno trochu za vlasy, ale snazim sa co mozno najviac v duchu hesla "pomz si clovece i PanBuh Ti pomuze"

Len dodam, ze ja to tiez nepotrebujem dako super extra presne meranie, ale staci mi iba take orientacne, aby som zhruba mal predstavu, ze kolko toho tam je :-). (viz fotka v galerii) (viz url odkaz)
zdeněk, 16.4.2009 08:31:14
co použít na takové proudy hallovu sondu?
host, 16.4.2009 08:42:20
To si snad delate legraci s chybou paralaxy na ruckovem meridle pri mereni (nebo spise indikaci) proudu svarecky :-)
kvitko, 16.4.2009 09:23:15
Hele Tomy, ty u poudu svarecky mluvis o paralaxe a to si myslis, ze udelas bocnik tak presne, ze ta chyba mereni na digitalu bude mensi nez paralaxa na rafickovym budiku? Leda ze bys mel bryle 20 dioptrii a silhal jsi kazdym okem na jinou stranu. Nebo kdyby jsi snad byl od Znojma, to bych take pochopil, tm plati "Znojmo vidim dvojmo", takze ta paralaxa na Znojemsku je ohromna.... :-D Ale v normalnich pripadech se obavam, ze ti nic jinyho nez rafickovej budik nezbude, protoze proste tak presne bocnik samodomo nevyrobis. A az to budes zkusat tak nezapomen do vypoctu odporu bocniku zahrnout take odpor privodu a odpor maticek a sroubu.

Jinej zpusob by byl pouzit snimac proudu, viz odkaz. Nebo tam rovnou dovnitr te svarecky namontuj takovyhle kleste jako jsou na obrazku 728 tady v galerii. Ale ten snimac proudu je draha sranda. (viz fotka v galerii)
kvitko, 16.4.2009 09:29:55
Pokud pouzijes HD-3438 z GM drogerie, tak potrebujes prevod 1A na 1 mV aby to ukazoval;o do 199A max. No to jsem zvedavaj jak ten bocnik samodomo vyrobis. A az ho vyrobis, jak ho odrusis, aby jsi meril jen milivolty z bocniku a ne ty dalsi co se tam naindukujou zo zvaracky.
Myslim, kdyby jsi si tam dal par barevnych LEDek co budou nahodne ukazovat cisla, vis takovy displej jako maji na sazkovych kancelarich, tak na tom budes uplne stejne a vonkajsi efekt zarucen.:-D
danhard, 16.4.2009 17:12:20
Ještě z chlapce nevypadlo, jakejpak to chce měřit proud.
Na střídavej proud se používá proudový trafo, žádnej bočník.
kvitko, 16.4.2009 17:41:01
ja teda predpokladam, ze svari stejnosmernym, protoze svaret stridavym je nic moc. A dneska vykonovy diody aj tyristory pro zvarecky nejsou zadnej luxus. Teda jestli to ma stridavy, tak by mel dodelat v prve rade regulaci a to mereni proudu by jaksi se vyresilo pritom.
Sendy, 16.4.2009 18:00:11
Na Aukro nebo někde jinde koupit standartní bočník třeba 250A/60mV, k tomu MP80 s příslušnou stupnicí a není co řešit. Každá větší elektronika a hlavně nějaké laciné LCD moduly jsou u svářečky obvykle nanic.
kvitko, 16.4.2009 18:02:19
nojo, Sendy, ale MP-80 ma paralaxu ... precti si to nahore :-D
Sendy, 16.4.2009 18:09:31
Para co ? To se dá léčit, ne ? :-D
Tak si tam dá MP120, nebo koupí ten velkej hranatej bakeliťák s rafikou jak od věžních hodin a má to.
kvitko, 16.4.2009 18:13:45
ten by mozna ziskal nekde i zadara... Mozna, kdyby navstivil nejaky zeleznicni depo tak by tam vyskemral nejakej velikej budik s rafickou na par stovek amper z nejaky vyrazeny lokomotivy a nemusel by se babrat s bocnikem.:-D
Tomy, 17.4.2009 02:19:59
Zdravim pani alebo kluci ? Teraz fakt neviem ako koho oslovit, ale ja uz ako postarsi 50-nik som uz len klucka to pre danharda :-D (pre vysvetlenie, ze z chlapca sa klucka stava az po prechode :-D) a navyse ak si nevsimol a aj ostatni, tak som hore uviedol aj to napatie, ktore som zmeral na zvarajde a udal som ako VAC. Tak ako nas kedysi ucili na skole, ze:
AC-Alternating Current=Striedavy prud
DC-Direct Current=Jednosmerny prud
a pred tieto pripony sa podla toho o co ide zvykne priradovat V-volty alebo A-ampere (ale mozno dnes je to inak, necham sa poucit). Takze teraz neviem kto by sa mal smiat viac :-D, ci ja ako laik-amater co si cely zivot snazi pomoct sam a vystrachat co sa kde da a radsej sa opytat, ze co, kde, ako pred tym ako nieco zhnupi alebo niekto kto sa citi ako odbornik (a pritom ani neviem coze to ma za skolu-pozdravujem profesorov :-D) a pritom ani nevie co je AC alebo DC resp. si to pri tej rozjasenosti alebo srande, ktorou sa snazil uputat pozornost ani nevsimol :-D ? Potom, ze ake su deti oplasene a aka vychova :-D. A to pred tym, ako som tu polozil otazku, som si zopar clankov precital a vyzerali podaktore ako fakt fundovane a navyse som uviedol/naznacil v uvode, ze nie som odbornik, pre info som ekonom, ale ako som uz, tak zivot cloveka donuti vselico aj elektriku, elektroniku, strojarinu, stavbarinu ..., ale samo, ze v ramci moznosti, ale pokial muzu, tak sa radsi optam nak nekazim :-). A to som si myslel, ze su tu aj nejaki konstrukcne zdatnejsi experti, ale na tu DPS nikto ani F :-), ci by to teda slo. Ale uz teda dodam, ze tu co som popisal v otazke/uvode je samodomo mala sikovna prenosna zvarajda tak do 20-30kg na AC (STRIEDAVY) a mam aj velku triodynu na DC (JEDNOSMERNY), ale kazda je na nieco ine vhodnejsia, no a rad by som si teda dorobit na obe tie meraky, ak by teda slo. A preto som potreboval poradit, ze co, kde ...
Tomy, 17.4.2009 02:21:24
No aspon som si vsimol, ze ako dobre citaju odbornici otazky :-D, resp. v akom chvate odpovedaju na ne, aby ich dakto snad nepredbehol :-D ? No, ale ak by bolo treba, tak si mozno prerobim aj tu malu na DC, ale tam som to tiez dobre nepochopil kvitko, ze ako si to: \"No to jsem zvedavaj jak ten bocnik samodomo vyrobis.\" a o par riadkov nize \"Teda jestli to ma stridavy, tak by mel dodelat v prve rade regulaci a to mereni proudu by jaksi se vyresilo pritom.\"... tak ako by sa to meranie vyriesilo ? No ale zaroven musim dodat, ze si fakt ako prvy v uvode, ze najjednoduchsie by boli tie starodavne budiky :-D (kolko ze to maju uz 100 alebo 200 rocnu tradici :-D) a hlavne kvuli tej velkosti by som radsej uprednostnil tie minidigi LCD-cka bo toho je aj pri utierani menej :-D (a menej od toho potom bolia laby :-D a aj menej saponatu minem :-D) no a vazne, fakt mi ide o plac a ak by som pouzil dake mini budiky, tak tie maju potom dost hustu stupnicu a tam sa fakt da z takeho 110-170 stupnoveho uhla dost seknut. Nechcem rozoberat ci viac alebo menej ako pri chybe z bocnika lebo ak by som vedel, ze aky a z coho by som si ho mal urobit, tak to 1razove premeranie si teda aj radsej zaplatim aby bol dostatocne presny.
Tomy, 17.4.2009 02:21:56
Len mi potom ide o to odruseni a dalsie veci co som sa pytal, ak teda niekto vie, pocul, videl, cital ... No a Sendy ako si jediny spominal tu elektroniku, tak ak by si vedel daky odkaz mohol by si prosim ta hodit lebo aj ja som sa rozhodol aj na zaklade toho, ze som videl zvarajdy s LCD event. s LED (to uz teda presne neviem lebo to bolo za takym tmavsim ochrannym sklom) a uz teda v tom 21 storoci by som radsej take neco, ale pravdaze ak by to mala byt riadna palka tak asi radsej ostanem pri tych vykopavkach ako aj kvitko spominal :-). A bol by som vdacny ak by mi niekto aj na tych 5 otazok vedel dat aspon strucne zopar slovne odpovede. Ale aj tak vam vsetkym srdecne a pekne dakujem aspon za podnety lebo ja sa fakt nemam s kym poradit na kopaniciach :-D.
kvitko, 17.4.2009 09:26:07
Tomy, nejsem specialista na svaranie, ale viem, ze s AC zvarockou se zvara horsie ako s DC zvarackou. Pred mnoha rokmi som ju tak robil a to som pouzil zprivatizovane :-D diody z CKD Polovodice v Prahe (to bolo za ery radostneho budovanioa socializmu pod vedenim UV KSC) :-D . Teda, ked mas AC zvaracku, bolo by vhodne kupit blok diod a usmernit ten AC na DC.

K tomu budiku versus digitalu. Myslim, ze digital bude vykazovat zmeny prudu a napetia pomalejsi ako rafickovy budik. Ale to je subjektivny pocit, mozem sa mylit. Ja rafickovy budiky nezatracuju, digital je dobry na presne meranie, budik na rychle, ne tak presne meranie. Mam tu vela napajacich zdrojov a niektore maju budik, ine digital. Pokial budes merat s presnostou 10A, pak nepotrebujes digital. Pokial chces merat s presnostou 1A, musis mat digital, ale to s sebou nese v pripade zvaracky vela problemov.

Ked bych to robil s digitalom, nepouzil bych bocnik, ale ten snimac co jsem ti dal v odkaze. K tomu snimaci je treba elektronika s mikroprocesorom. Snimac s elektronikou bych dal do odstinene skatule.

Bocnik - v nouzi ano, udelal bych to tak, ze bych vedol privod od trafa ke svorce okolo predneho panelu tesne u meraku. Na vodici bych odmeral pomoci 4-drat metody hodnotu bocnika a do tech odmeranych bodov napojil merak.
Aj tak se mozna nevyhnes nutnosti pouzit mikropocitac a hodnotu nasobit nejakym koeficientom, pretoze ty odmerane body na privodu patrne nebudu mit mechanicky taku roztec ako roztec provodov k meraku, takze nakoniec budes muset pripojit merak v jine rozteci a tim zmenis hodnotu bocnika a udaj bude nutno nasobit koeficientom. Problem bude s odrusenim, se stinenim. Ked pouzijes nizsi citlivost, budes potrebovat viac vykonovy bocnik.

Ten plosny spoj - ako for to bylo dobre. Pouzitie - vyzkusaj sam a uvidis ten vysledok. Odporucam prichystat hasici priestroj.
:-D Mozno ten plosny spoj bude fungovat ako vykonova 50A pojistka a nie bocnik.
Paloš, 17.4.2009 11:36:16
Nevim nevim, když přece svařuješ tak hledíš přes kuklu s tmavym sklem do oblouku a hlídáš si ho. Jak chceš tedy ještě při tom sám odečítat údaje na ampermetru, zvláště když světlo z oblouku tak rádo oslepuje.
kvitko, 17.4.2009 11:42:00
Dobra pripominka, mne napadlo vcera, kdyz jsem kouknulna Tommyho kaz do GM drogerie na ten titernej LCD meracek, jak na tom chce neco videt nekde v dilne, kdyz to je LCD, prtavy to je .... si na to bude svitit baterkou .... To uz by bylo lepsi dat tam 10 cm velky cerveny LED cislovky. Stejne ten meracek z GM drogerie nemuze pouzit, pac bude muset prepocitavat nejakym koeficientem.
zdeněk, 17.4.2009 12:01:16
kvitko nevím ale pokud to vezmu selským rozumem tak bych tam dal odpor o trochu větší jak 0.001 Ohmů, na něm bych měřil ty mV a abych nemusel přepočítávat nějakou konstantou, dokalibroval bych to nějakým drátovým odporem paralelně k bočníku.
Takže přepočet po kalibraci podle mě není nutný... a možná by stačil měřák z GME
zdeněk, 17.4.2009 12:08:51
konečně, pokud to chce měřit čtyřvodičově a měřit v podstatě napětí, stačí mu na kalibraci normální trimr :-) kde odebírá napětí z jezdce.

problém bude s tím bočníkem... ale na aukru jsou občas k dispozici bočníky na stovky ampér a výstupním napětí 60mV, možná tam.
kvitko, 17.4.2009 12:22:05
Zdenku, zkus to pocitat... ten meracek z GM drogerie ma 1.999 Voltu. To znamena, ze be mel merit 1 mV = 1A. Z toho mi vychazi odpor 0.001 Ohmu. Aby ho presne vyrobil, bude ho muset pri vyrobe merit 4-vodicove s presnosti na 4.5 mista (aspon). Ztratovy vykon na bocniku je P=RI^2 (pokud se nepletu) to jest pri 199A by to teoreticky bylo 40 Watt. Ale 199A mu to trafo asi neda, co ja vim ...

Pokud to ma MERIT a ne jen ukazovat, tak ten bocnik musi byt presny a nejaky "o kousek vetsi". To je zasadni vec.
Na Aukru nejaky bocnik najde, otazka je, zda bude mit vhodne parametry. Dalsi otazka je, ze ten bocnik musi mit danou hodnotu pri napojeni na svorky meridla. Kdyz ho bude pripojovat dalsim dratem, tak uz bude mit jinou hodnotu a tudiz to nebude MERAK, ale UKAZOVATKO.

Jiny problem je, ze ten displejek z GM drogosky je prtavy, ma mizerny kontrast a jak tu bylo zmineno, z kukly, polosleply obloukem uvidi velkiky kulovy :-D Takze jak pravil Sendy, nejlepsi by byl radfickovy budik z orloje. Okolo bych dal barevny ledky, co by blikaly a bylo by to super.
zdeněk, 17.4.2009 13:14:36
jo aha, no já myslel že má rozsah 200mV.

Nějak si nerozumíme, bočníky na takový proud mají přece čtyři svorky, dvě proudové a dvě napěťové ne? Takže správné připojení je v bočníku už vyřešeno. Nebo jsem úplně mimo?

Nebo ti jde o to že bočník už je připraven na připojení měřidla v plnou výchylkou 60mV a na jeho vnitřní odpor?
zdeněk, 17.4.2009 13:24:11
něco takovéhoto
https://ssl.aukro.cz/show_item.php?item=608136076
kvitko, 17.4.2009 13:40:22
Jo takovy nejaky bocnik jak na aukru bude muset udelat. Ovsem ten na Aukru ma dost nevhodny pomer. 400A - 60 mV. To se Tomymu moc nehodi. Uvaz, ze on chce merit proud na snimacim odporu milivoltmetrem. Udelat doma "samodomo" presne takovyhle bocnik je temer nemozny.
Si namaluj nahradni zpojeni toho bocniku z Aukra, ty tlusty matice slouzi jen na pripojeni a mezi temi malymi je to snimaci odpor. Tam bude muset presne merit, aby mezi temi malymi srouby mel echt prave 0.001 Ohmu (nebo 1 mV chces-li) a tu medenou tyc bude mit o kus delsi a tam pak vyvrta ty velky diry pro pripojeni kabelu od trafa a k elektrode.
A ted dalsi vec, ten merak by mel spravne byt nasroubovan na ty malicky sroubky. Kdyz totiz od tech malickych sroubku z bocniku povede kablik k meraku, tak na tom mericim kabliku od bocniku do meraku bude mit zase ubytek a merak bude ukazovat neco jinyho nez je na bocniku. Tak s tim musi pocitat. Zadna sranda :-) ani pro vybavenou laborku, natoz kdyz to dela samodomo v zahradni kadibudce.
kvitko, 17.4.2009 13:45:23
Nebo jiny reseni - Tomy udela NEJAKY bocnik, pak zjisti co to meri :-) a bude mit digitalni milivotmetr na bazi mikropocitace, ktery mu ten namereny vysledek z jeho bocniku prepocita spravnym koeficientem, aby to ukazovalo co ma. To si myslim, ze by bylo samodomo v kadibudce proveditelny :-D
zdeněk, 17.4.2009 14:14:29
houby úbytek. Pokud to připojí na ty malý šroubky, nemusí se skoro strachovat. Takovýhle bočníky byly stavěný na připojení milivoltmetru 5 Ohmů 60mV.
Když tam dá trimr a voltmetr se skoro nekonečným vstupním odporem(no dejme tomu 1 megaohm) tak to má raz dva.
nějak takhle
http://www.elektroworld.info/modules/Forums/files/bocnik_3mohm_lq_121.jpg

děličem teče 20uA, to ti na drátech žádný úbytek neudělá....

stavět to je blbost, jediná cesta to někde koupit, určitě toho jsou všude mraky.
zdeněk, 17.4.2009 14:15:58
konkrétní hodnoty napětí a proudu podle koupeného bočníku...
kvitko, 17.4.2009 15:12:56
reda 1 MOhm neni nekonecny vstupni odpor a uz vubec ne pri mereni milivoltu. Krom toho, stezejni problem vidim v ruseni generovany svareckou svarenim. Co s tim chce Tomy udelat, to fakt netusim. Takze to stale vidim na veliky rafickovy budik z orloje.:-D :-D
kvitko, 17.4.2009 15:18:09
A pokud jde o ty trimry Zdenku, to jsem mu psal uz v komentari pod jeho plosnospojovym bocnikem, at si tam hodi skolni reostat, ze na tom bude lip
zdeněk, 17.4.2009 15:44:00
s tím rušením máš pravdu, ale mohl by dát případný modul z GME a 7106 přímo k bočníku. Ostatní se mě nechce komentovat...
Naopak možná kdyby se uměle vstupní odpor digitálního voltmetru snížil, případná indukovaná napětí by se také snížila. Když uvážíme klasický ručkový přítroj tak ten při 60mV odebírá 12mA. Těžko říci kolik se tam naindukuje, ale tohle je slušné.
bastlíno, 17.4.2009 18:10:34
Kvitko, ty seš strašnej brebta a popleta! Jestlis chodil s Danhardem do stejné školy ve stejnou dobu, tak si hoši to tehdejší školství a jeho úroveň silně idealizují. Danhard se věnoval elektrice a tys pak dělal funkcionáře nebo co? Možná už i na škole, co?

Nedá mi to, sleduju tady a na bastlírně tvé výroky delší dobu a už jsem to nevydržel. Například tvůj dnešní výklad k bočníku , to je plno blábolů. např. že k výrobě bočníku je nutný nejmíň 6,5 místný voltmetr...(?)
Nebo tvé chápání bočníku a napěťových svorek:",..1 MOhm neni nekonecny vstupni odpor a uz vubec ne pri mereni milivoltu." Zdeněk to napsal stručně:"Ostatní se mě nechce komentovat... "

A proč bočník z tišťáku musí vždycky shořet, když bude správně dimenzovaný? Že má měď velký tepl. souč. odporu ses naopak nezmínil.

Minule zas výrok, že zlato má lepší vodivost než měď...

Na rozdíl od tebe to tazateli Tomy velmi dobře a logicky myslí, i když třeba nemá tolik zkušeností v této oblasti. Rozhodně nemáš na to, abys sis z něj dělal prdel ...

Promiň, muselo to ven. Blbneš tu lidi.
bastlíno, 17.4.2009 18:26:09
to Tomy: Ještě můžeš zkusit další fórum - Bastlírnu. Mají rádi, když se zaregistruješ. Je to tam živější a kvitko i Sendy tam choděj taky. Danhard asi taky(?).

Na svařování je dobrý taky svarforum, jsou tam návody a zkušenosti s úpravami svářeček:
http://svarbazar.cz/phprs/index.php (viz url odkaz)
kvitko, 17.4.2009 18:52:32
Hele bastlino, par drobnych poznamek: Danhard chodil na matfyz a vse delal teoreticky (on se ale nejmenuje Danhard). O funkcionovani se zeptej Danharda ...

K tomu tistakovemu bocniku: kdyz na to kouknes, staci selsky rozum a nemusis mit ani dlouhou praxi v elektrice. Mrkni na to kam privedes tech 50A - na ten zaspicately konec. Tam bude proudova hustota extremni. Folie ma tusim 0.3 mm a je navalcovana na sklolaminatu. Ja bych tipnul, ze se to zacne zahrejvat, skvarit atp. Proste to zkus a uvidis. Kdysi jsem delal neco podobnyho pro 10A, do nabijecky akumulatoru. To jsem chodil na ucnak a vyleptal si to doma. No dopadlo to tak, ze tistak po par dnech provozu zcernal. Dalsi vec je s odporem toho plosnospojovyho bocniku. Staci zmenit tloustku medi a je jiny odpor, staci podleptanim zuzit drahy a je jiny odpor.
Nevim, jak uvazuje ten plosnospojovy bocnik na 50A velky, le myslim, ze bude muset byt moc velky a ty silovy privody by musel rozlozit podel boku (na fotce zleva a zprava) a nepoustet to na zaspicately konec. I tak tomu velkou zivotnost a presnost nedavam. Jestli se mu to zacne zahrejvat, coz docela jiste, tak to bude menit odpor, coz bude na prd.

K mereni 0.001 Ohmu bocniku uvazuj presnost. Potrebujes se dostat do tolerance 0.0009 Ohmu az 0.0011 Ohmu. Takze jsi na 5 mistech. Digitalni meraky maji chybu 1 LSB, Tak to mame 6 mist. To plati za predpokladu, ze merak je zkalibrovany.

1 MOhm fakt neni nic moc, pokud merim v milivoltech. Pravda je, ze borci klidne merej milivolty i PU120 a hadaj se jak presne ten milivolt odmerili. Ja to dal nekomentuju. To chce klid. :-)

Pokud jde o zlato a med, mrkni do tabulek vodivosti :-)
kvitko, 17.4.2009 18:57:38
Pro Tomyho - ja myslim, ze nejrealnejsi by bylo udelat tam regulaci proudu s usmernenim a mereni produ by se odvodilo z nastavovani. V podstate by jsi delal hodne vykonovy zdroj s regulaci proudu. Bude to hodne nakladny a bude to chtit elektroniku s mikroprocesorem a zkusenosti. Mozna kdyz zagooglujes, tak najdes nejaky navod.

Tady na elwebu ma vetsina lidi tendenci vsecko vyresit jednoduse, za par korun, aby se vlk nazral a koza ustala cela. Jenze chtit merit presne proudy 50A a vic s presnosti 1A, a chtit to oblafnout necim za par korun, to jaksi nejde. Ale jinak ten PCB bocnik vyzkousej, bude sranda.:-D
kvitko, 17.4.2009 19:05:14
Hele Tomy, a mohl by jsi nam tu napsat, jak je ten plosnospojovy bocnik veliky v centimetrech? A kde jsi to okopiroval? Me se libi ten termin: "... zatizitelnost je predpokladana do 50A a neposkodi se ani proudem dvojnasobnym" . Chces tim rict, ze nekdo odzkousel do toho pustit 100A ? A jak dlouho tam tech 100A slo?
Ono totiz i do maly diodky muzes pustit 100A, ale treba jen par mikrosekund, jen takovy pulz. Tak jestli treba u toho bocniku autor nemyslel neco podobnyho ...
kvitko, 17.4.2009 19:25:34
Tomy, tady v odkaze mas link na stranku cloveka, co si udelal domaci svarecku s regulaci proudu. Je tam ke stahnuti schema a snad i tiskak. Mrkni na to, uvidis, ze to nejni az takova sranda a ze to nevoblafnes merackem za 70 Kc z GM drogerie a samodomo vyleptanym bocnikem z tistaku :-D Ale ten tistakovej bocnik vyzkousej, co vydrzi, fakt jo a mer kdy zacne horet a vyfot to a hod to sem do galerie.

Takze ten link:
http://diy-welder.com/board.shtml (viz url odkaz)
bastlíno, 17.4.2009 19:55:29
to kvitko:
tabulka měrného odporu:
http://www.converter.cz/tabulky/merny-odpor.htm

měď: 1,8·10. −8. Ω·m.
zlato: 2,3·10. −8. Ω·m.
Co má tedy větší odpor?

K měření mV. Mícháš jabka s hruškama. Vezmu příklad kterýs popisoval - jak mi parazitní odpor přívodů k voltmetru udělá z měřáku ukazovátko. Mám bočník (z hlediska voltmetru vlastně zdroj napětí) o odporu R=60V/400A = 0,15mOhm, tedy velmi malým, a k jeho napěťovým svorkám paralelně připojím přes nějaké přívodní vodiče měřidlo o vnitřním odporu 1MOhm. Co myslíš, jak velkou chybu měření způsobí přídavný odpor přívodních vodičů třeba 1000 Ohmů? Je to 0,1%. Ale kdo by dobrovolně používal přívody o odporu 1kOhm? Vůbec nechápeš, proč se vlastně používá 4 svorkové zapojení bočníku.

K tomu "bočníku" na plošňáku. Ovšemže by se to muselo udělat pořádně, aby to neshořelo. Ale v principu to musí fungovat normálně (až na mizernou teplotní stabilitu). Samozřejmě by bylo jednodušší využít pro vytvoření "bočníku" přímo silové vodiče, které tam jsou tak jako tak.

K počtu míst měřidla: Mám podobný příklad podle tvé logiky - potřebuji změřit kapacitu 0,000 000 001 F s přesností aspoń na 10%. Potřebuji tedy měřič kapacity s počtem míst alespoň 11! Jinak to nemá cenu!
danhard, 17.4.2009 21:28:38
Tady se toho nakecá, to je hrozný !
Na nějaký odzkoušení stačí měřit úbytek na kusu svářecího kabelu, ocejchuješ to s tím 20A měřákem a třeba žehličkou.
Na žádnej matfyz jsem nechodil, 5 křížků mám dávno na krku, takže Tomy, ve tramvaji pěkně vytasíš občanku a pustíš mě sednout a kdyby jsi náhodou byl starší, tak tě přetrumfnu ZTPčkem a přetáhnu tě holí :o)
zdeněk, 18.4.2009 06:14:31
kvitko co to tady plácáš za nesmysly?

"K mereni 0.001 Ohmu bocniku uvazuj presnost. Potrebujes se dostat do tolerance 0.0009 Ohmu az 0.0011 Ohmu. Takze jsi na 5 mistech. Digitalni meraky maji chybu 1 LSB, Tak to mame 6 mist. To plati za predpokladu, ze merak je zkalibrovany."

Takhle to přeci vůbec není! O tom kolikamístný potřebuješ měřák rozhoduje na jakém rozsahu měříš...
čím že se to živíš?
Tomy, 18.4.2009 09:22:10
Tak zdravim kluci :-); Tak zacnem od zadu :-D teda danhardom: to je nam ale urazlivy "chlapec" :-D; Ked si mi hned v prvom prispevku hodil vetu "Ještě z chlapce nevypadlo, jakejpak to chce měřit proud." mi bolo hned jasne, ze ako pozorne, resp. ci si si vobec precital moje predchadzajuce vstupy :-) bo o AC a DC som uz v predchadzajucom pisal, tak ak mas zajem si precitaj radsej celu diskusiu aby si si chytil nit :-D lebo inak z mojho uhla to vyzera, ze to len strielas do luftu zo zbytocne irelevantnym sarkazmom; no a tato ostatna odpoved je mozno k veci (a som si vsimol, ze si zbadal, ze mam aj 20A merak :-D, mas u mna velke ale bezvyznamne plus :-D, ale aj za precitanie vdaka), ale ospravedlnujem sa, ze nie som elektrikar, ale s tou zehlickou som to nepochopil, ak by si mal ochotu, tak prosim trochu presnejsie; no a ja som vcera tiez pretahoval, ale cizmy v blate :-D a tak isto ani ZTP-cko nikomu nedava patent na rozum ani daky moralny kredit, ak svoje IQ preukazuje podobne :-D, dalej nemam o com;
zdeněk: super, vdaka, ten bocnik za 100Kc na aukre...mi uplne padla sanka bo kvitko tu stale, ze taky bocnik aj niekolko stovak az liter (som si vsimol, ze asi lubi tak trochu zvalicovat :-)); ale s tou hlaskou o tom bocniku "bocnik_3mohm" si ma trochu vykolajil lebo kvitko stale hadze odpor na bocniku 0,001ohmu a to ako je na tom tvojom odkaze by som teda mohol k takemuto bocniku pripojit pre dake napatove/prudove zredukovanie skreslenia ? A o tom skresleni/ruseni som ja zacal lebo dovtedy mi iba kvitko odpovedal, ale toto nespomenul az potom sa toho chytil, ale videl som zvarajdy s LCD/LED, to som uz tiez pisal a preto si myslim, ze ak to uz niekto vyrobil, tak by sa to malo dat (zazraky ihned, nemozne do 3 dni :-D);
Tomy, 18.4.2009 09:22:29
Paloš: na co by tam daval aj vyrobca potom ten ampermeter ? Kto vravel, ze sam odecitat ? Ked sa zvara, tak najcastejsie v pare, nie, a ten druhy co drzi :-D (sem tam Buh vi co :-D), tak ma oci najcastejsie zdrave a orientovane smerom od plamena; No ale v pripade svojpomoci by som to vyriesil jednoducho. Kedze mam dielnu z garaze resp. naopak a v nej mam luxusneho bavoraka zn. Trabant 601 :-D, tak bych si zapal dalkove osvetleni presne na meraky "A je to", zdravi Pat a Mat :-D
bastlíno: super, vdaka za tie odkazy, si ma potesil velmi, som este nepoznal. A urcite skocim aj tam, len nerad mam rozrobenych viacero prac, takze najskor pockam ako to skonci tu a ci ma nevykopnu :-D a potom skusim aj tam :-); Len este, ze opatrovatelku :-D zatial nepotrebujem aby sa ma mal kto zastat, i ked potesi :-), ale za tie roky som si uz zvykol, ze ludia su takovi ci makovi (i ked niekedy za to asi nemozu :-D), ale podstatne je co si jeden z toho vyberie :-); Apropos ma dobre tiez pobavilo: "kvitko:Danhard chodil na matfyz" a potom dole "danhard:Na žádnej matfyz jsem nechodil" a to su akoze kamarati :-D ? Sa ani nepoznaju, nebodaj tu napokon zistia, ze vobec nic nemaju spolocne :-D ?
Tomy, 18.4.2009 09:23:16
kvitko: no super :-), vdaka, co si tu popisal, citam uz od 7:00 a nestacim cudovat, az mam strach, ze za to budes odo mna pytat aj dake tantiemy :-D resp. poplatky za casovu event. rodinnu ujmu (Ta zena len tak necha :-D alebo deti :-D); Ale si daka vesela kopa ako vidim, nie si nahodou daky profesor alebo majster OV ? I ked sa ta uz spoludiskutery snazili hamovat, stale mas dost elanu :-D. Len by si tiez mohol trochu lepsie citaj aj co ja popisem bo o tom bocniku som pisal v prispevku, kde som napisal tych 5 otazok (ak teda nevies KE-konstrukcni elektronika-amaro :-)). A tak trochu akoby si prechadzal sam od seba z extremu do extremu :-D; a sice, ze raz pises "Pokial budes merat s presnostou 10A, pak nepotrebujes digital" a v zapati "Pokial chces merat s presnostou 1A, musis mat digital" a pritom si o nieco vyssie s ironiou, ze paralaxa hahaha a to som poznamenal, ze nepotrebujem az take presne meranie, ale ze urcite by som sa radsej (teda pokial by sa dalo) budikom vyhol, resp. od 6,5 miestneho meraku si spustil az na 4,5 miestny. Dalej ten DPS bocnik som sa pytal, ze ci by sa nedal nadimenzovat prave na tych 160A i viac aby to bolo realne a co sa tyka toho chladenia (lebo ked som spravne pochopil, tak len v tom vidis defacto jediny realny problem), co ti tak lezi v zaludku som rozmyslal, ci by sa nedal pripojit zo zadnej strany DPS chladic a tym by sa ten dla Teba obrovsky nerealny problem vyriesil docela elegantne.
Tomy, 18.4.2009 09:24:00
kvitko: Ma tak napadlo, ze mam tu zo 2 hlavy valcov z pincla, tak ak by som ju/ich nechal frezou zarovnat zo spodu a prichytil ich na DPS bocnik a pritom by ju/ich este aj ventilator zvarajdy ofukoval, tak by to bolo urcite bez problemu :-D, co Ty na to ? Len ten odkaz na ten LED merak co si hodil, neviem ci by som mohol aj na moje zvarajdy kedze to su klasika a tam to je na MIG-y a TIG-y (tym myslim do detailu, ci by tam nebolo treba daco menit event. i navrhovat novu DPS). Ale ak by som ta mohol prosit, tak ci by si nehodil, ze na co by asi vysli tie snimace/menice, resp. kde ze by som si ich mohol zaobstarat ? Ale teda este dodam, ze teraz si ma uz tak domotal, ze uz ani neviem kolko je 2-5 :-D;
A samozrejme, ze velmi pekne dakujem vsetkym co si tu so mnou deru svoje bruska :-D (dufam, ze nemusim vysvetlovat ktore :-D);
bastlíno, 18.4.2009 10:55:04
Teda Tomy, ty jsi ještě větší psavec, než kvitko nebo já.Už se v tom tvém textu poněkud ztrácím.

Nový bočník je opravdu velmi drahý, v tom má kvitko pravdu. Dělat bočník z plošňáku(navíc s chladičem z Pionýra)je asi docela ptákovina. Bočník z mědi bude mít teplotní závislost asi 4,3% na 10 stupňů C.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Teplotn%C3%AD_sou%C4%8Dinitel_odporu
Pokud nevadí změna odporu s teplotou, můžeš bočník udělat
z kusu Cu vodiče (třeba několika paralelně).
Ať máš bočník profi bočník nebo doma dělaný, tak musíš ještě upravit úrovně.
Např. bočník 400A/60mV. Při proudu 199,9A(kvůli LCD měřáku s rozsahem 199,9mV) bude dávat 30mV. Musíš to zesílit tak, aby 60mV <=> 200mV , tj. 3,333x . Kromě toho to musíš ještě usměrnit. Tím se to komplikuje o nějakou část s operačními zesilovači, o složitější napájení apod.

Dále - pokud budeš používat LCD měřáky pro U a I , budeš muset mít pro každý z nich samostatné napájení. I když to není podmínkou, záleží na konkrétním zapojení. Ale spíš jo.

Další naznačená možnost je použití proudového trafa , máš tam místo na motor z Pionýra, tak by se ti tam asi vešlo. Proudové trafo taky koupit jedině z bazaru, jinak by ses nedoplatil. Výstup z trafa pak zase pomocí bočníku (mnohem subtilnějšího) převedeš na napětí, usměrníš a pak zobrazíš.
Trafo se dá taky vyrobit, i když nebude přesné jako profi.

Co se týče rušení měřidel, netuším, jak to s tím bude, ale pokud se provede rozumně napájení, stínění apod, myslím, že by to mělo chodit.
zdeněk, 18.4.2009 10:59:47
Tommy - o tom jestli budeš mít bočník 1mOhm nebo 3mOhmy záleží co seženeš. Problém je že teď na aukro žádný není.

Danhard to asi myslel tak že vezmeš kus kabelu který snese 160 ampér, paralelně k němu dáš ten 20Ampérový a vyzkoušíš jak to funguje žehličkou(ta při 2kW odebírá cca 8,6A). Změříš skutečný proud pouze ampérmetrem, pka k němu dáš paralelně ten drát a uvidiš co ti ukáže. Z toho bys zjistil konstantu.

Nepiš prosím tak dlouhé příspěvky.... Máš dvě možnosti
- měřit to tím 20A měřičem s paralelním bočníkem(kabelem)
- použít bočník a snímat napětí na napěťových svorkách. Budeš potřebovat střídavý voltmetr s rozsahem 200mV. Dokalibruješ ho odporovým děličem jak jsem ti dal v odkaze.
zdeněk, 18.4.2009 11:02:54
jo bastlírno to popsal lépe a podrobněji. Akorát mě napadá že pokud by to upravil děličem na 20mV, nebyl by potřeba zesilovač. Ten usměrňovač asi jedině s OZ... to je problém.
Elfag, 18.4.2009 12:01:10
Pri svarovani se budes koukat na to jaky m svaris proudem? Merak potrebujes maximalne na nastaveni regulatoru(prepinace)proudu. Jestli to bude merit s chybou 10 nebo 20% je uplne jedno. Podle tloustky a druhu materialu zvolis svarovaci drat nebo elektrodu a nastavis regulacnim prvkem proud, zacnes varit(nebo si zkusis svar na kousku materialu) a vidis jestli ti to vari dobre nebo spatne, podle toho pridas nebo uberes proud. Pri vareni(horeni oblouku) stejne na merak koukat nebudes. Danhard je mozna zapskly starik ale ma naprostou pravdu, jako bocnik bych pouzil cast privodu ke klestim a ocejchoval bych to pruchodem znameho proudu, ujizdeni udaje s teplotou kabelu je z hlediska pouziti naprosto vyhovujici.Nez zacnu delat dalekosahle uvahy o tom jak to vyresit, je treba si ujasnit, k cemu to je v praxi dobre, jaky to ma prinos a jaka presnost je potrebna(1,5 elektroda ma na obalu udaj 40-60A), tak na co pri mereni 1% presnost? Daleko potrebnejsi je robustnost a citelnost na dalku, uvazovat o paralaxe uz je totalni zvrhlost. Pokud jsi drevak a varis 2x za rok tak ti sebepresnejsi mereni nepomuze, pokud varis profi tak na to mas odpovidajici zarizeni(vetsinou bez meraku ale za to s regulatorem ktery drzi nastaveny proud, takze ho nepotrebujes merit). Cela diskuse je vpodstate mimo.
Elfag, 18.4.2009 12:19:32
Takze prakticky postup - vezmu privod od trafa ke sverovacim klestim a pustim skrz nej znamy proud(pustim skrz nej traba 20A ktery si dokazu zmerir 20A multimetrem), multimetrem na rozsahu 2000mV zmerim napeti na tomto privodu pri pruchodu proudu 20A, tim dostanu odpor privodu.Potom zkusim varit na jednotlivych polohach prepinace a multimetr prepnuty na mereni 2000mv budu mit pripojeny na zacatek a konec kabelu ke klestim, pri kazdem vareni na jine poloze prepinace pozadam kamarada aby mi zapsal udaj z multimetru(to nebude zadna slast, udaje budou dost skakat, lepsi by asi byl klasicky rucickovy merak, nebo multimetr s bargrafem), pak si prepocitam udaje z jednotlivych poloh na konkretni proudy, tak budes vedet zhruba jakemu proudu odpovida poloha prepinace, co vic s tim chces delat? Pri vareni se na proud stejne koukat nebudes a regulovat to stejne jinak nez do pevnych poloh nemuzes. Takze znas orientacne proud pri urcite poloze prepinace a k tomu zvolis elektrodu. Davat tak tzrvale meraky je z praktickeho hlediska blbost.
Elfag, 18.4.2009 12:23:29
Jeste jedna vec, napeti na kabelu je treba merit ctyrpolove, napeti by se melo merit na te casti kabelu, na ktere nejsou zadne spojky ani lisovane nebo letovane spoje protoze prechodovy odpor se muze pri proudech kolem 100A vyrazne lisit.
danhard, 18.4.2009 13:09:29
Přesně tak, jak to popisuje Elfag, a na vygenerování toho "známého" proudu to potřebuješ nějakým odporem zatížit, napadla mě žehlička, jelikož jako neelektrikář asi doma nemáš 5R/1kW šoupák (proměnný výkonový odpor s posuvným běžcem - šoupák).
danhard, 18.4.2009 13:41:08
Problém je hlavně ten, že při vaření ti poleze z toho takovej bordel, že se ti ten digitální měřák zblázní (on ten kus drátu má taky slušnou indukčnost, na který se objeví vf bordel).
Z toho důvodu na AC nejlepší to proudový trafo, stačí improvizace z nějakýho 5W sítovýho trafa s dvoukomorovým vinutím, kde bude na sekundáru kolem 100-1000z, nějaký malý trafo na 24V by mělo stačit. Vykuchá se primární vinutí (bez rozebírání) a vzniklou dírou se okolo jádra provlékne kabel s měřicím proudem. Pak to stačí na sekundáru zatížit takovým odporem, aby jsi pro 10A proudu měl na výstupu střídavě 1V na 20V rozsahu a máš z toho AC ampérmetr do 200A. Rušení se zablokuje 1uF kondem k tomu zatěžovacímu odporu.
Při DC vaření s usměrňovačem se měří AC proud před usměrňovačem.
Elfag, 18.4.2009 14:44:50
Danharde, nase odlisnost je v tom, ze jsme praktici s nejakymi teoretickymi znalostmi, zatimco mnoho navrhu zde pada jen od teoretiku bez navaznosti na prakticke potreby.
kvitko, 18.4.2009 14:46:30
Stavil jsem se dneska dopoledne cestou do prace u kolegy, co ma zvarecku. Jelikoz jsem se svareckou delal naposledy pred 25 roky, tak jsem ho vytahnul z postele a prinutil ho aby mi ji zapnul a zkusil neco varit. Ja si tam zatim hodil mezi vystupni konektor (+) a kabel k elektrode kus mosazny tyce, ktera mi simulovala ten bocnik a zkusil jsem merit. Pritahnul jsem si ruzny meraky. Nebudu to tu dlouho rozebirat, ale doporucuju to kazdymu aby si to vyzkousel. Resume je tohle: s maym bocnikem co ma 0.00x Ohmu, ani nahodou, protoze ruseni na te tycy (bocniku) dalece prevysuje teoreticky vypoctenou hodnotu co ma na tom bocniku namerit. Musel by se tvrde zvysit odpor bocniku, aby na nem bylo co merit, aby mereny udaj byl vyssi nez ruseni. To ma ale "drobny" nedostatek, ten bocnik by musel odolat obrovskymu ztratovymu vykonu, ktery poroste s kvadratem proudu. Cili je to vsecko na prd. Slo by to snad snimat tim polovodicovym snimacem hned u trafa nebo udelat presny merici trafo... No myslim, ze nejlepsi je udelat tyristorovou ci nejakou regulaci a ukazovat vystupni proud na zaklade nastaveni te regulace.
bastlíno, 18.4.2009 16:02:18
kvitko napsal:"...No myslim, ze nejlepsi je udelat tyristorovou ci nejakou regulaci a ukazovat vystupni proud na zaklade nastaveni te regulace. "
A jak myslíš, že tyristorový regulátor zjistí proud, který má regulovat? Z bočníku. Mám svářečku s tyristorovou regulací a v ní je podobný bočník METRA, na který tu byl odkaz. Takže to s bočníkem určitě musí fungovat.

Jinak potvrzuji, co říká elfag. Jednou mi svářeč říkal, že ho velikost proudu nezajímá, že si proud nastaví tak, aby to dobře vařilo. Jaký tam teče přitom proud neví a je mu to fuk.
standa, 18.4.2009 16:43:20
Pořiďte si,nebo půjčte klešťový měřák, nebo jak vám řekl váš kolega svařeč, nastavit proud tak, aby vám to dobře hořelo. Záleží také na zapalovacím napětí, které by nemělo přesáhnout 40V.Co se týká toho proudu, tak se počítá 40A na mm2 elektrody. Hodně úspěchů. Standa:-) :-)
Elfag, 18.4.2009 20:31:32
Stando, chce to trochu presnejsi vyjadrovani. Zapalovacim napeti zrejme myslis napeti naprazdno, pokud mas beznou trafosvarecku ktera dava naprazdno 40V tak bude mit s nahazovanim oblouku problem i profik, vhodne napeti je tak kolem 65V. Pri skrtnuti elektrody o material a naslednem odtrzeni tece zkratovy proud ktery po odtrzeni elektrody vytvopri na indukcnosti trafa napetovou spicku ktera je vlastne to prave zapalovaci napeti a je radove 100V, pri horeni oblouku se teplem ionizuje vzduch a na oblouku je priblizne 24V.
Kvitko - napeti na bocniku to chce merit ruckovym meridlem bez usmernovace se systemem ktery meri stridavy proud nebo napeti. Zvetsenim bocniku si nepomuzes, tim zvetsis i napeti ruseni, stridavy oblouk 100x za sekundu zhasina a naskakuje, pochopitelne ne v 0 a navic nestabilne takze produkce ruseni je znacna, navic merak ti rozhodi i mag pole produkovane svarovacim proudem.Chce to mezi digitalni merak a bocnik dat filtracni clen, do obou privodu k meraku zaradit odpor rekneme 10k a za ne kond od 100n vyse, od filtracniho clenu vest napeti k multimetru kroucenym parem a v pripade nutnosti dat u meraku filtracni clen jeste jeden, merak mit pro jistotu aspon 3m od siloveho kabelu a oblouku(stejny problem nekdy byva pri mereni na aute s bezicim zazehovym motorem, zapalovani rozhodi nektere multimetry naprosto neuveritelne). Cejchovat tento merak je samozrejme nutne s timto fitracnim doplnkem.
Tomy, 19.4.2009 08:23:22
Zdravim pani :-)
bastlíno+zdeněk+Elfag+danhard: 100 bodu, zasah do cerneho, to je vsetko co som potreboval. Priamo, jednoducho na rovinu (skoro az lopatisticky :-D) aby to pochopil aj taky vickendovy elktrolaik ako ja abo mne podobne osklivy deda :-D. Keby ste to hned na zaciatku, tak ta omacka okolo ani nemusela byt. Myslim tymi 5-6 riadkami, ze toto tam a toto tak, atd. Len toho rusenia som sa bal, ale ako pise danhard, ze zablokovat tym kondikom, tak skusim. No Elfag: a samozrejme, ze nebudem/nemienim odcitavat prud pri zvarani :-D, ale ak jeden (Paloš) podpichuje, tak co mu na to :-D. A tie meraky by som tam rad aj ako to elektronici zovu "zpatna vazba" (ja akoze kontrola) bo to ja vzdy ked muzu rad viem ci je to/ono v norme resp. v istych hraniciach tolerancie (a odcita to asi partner). Samo, ze tym postupom ako si to popisal si to mozem zhruba ocejchovat (asi to skusim aj hned na buduci tyzden :-)) a potom si radsej teda pockam, ak si zozenem teda daky kvalitnejsi bocnik za rozumnu cenu a dorobim tie meraky. Len by som rad vediet, ze ako tu bol ten odkaz na ten bocnik za stofku na aukre, ci by nemal mat daky "atestovy list" ? Lebo ako vyzera dobre, pekne, ale ak je to daka tin-tan vyroba, tak potom neviem, kedze su vseobecne znamy ako experti na nahrady, len dakedy to prezenu tak, ze potom miesto nahrady je z toho skor "tazidlo na hrady" :-D. Teda myslim, ze ci ten material, z ktoreho to je zrobene je tak kvalitny ako by mal byt ? Nie aby sa potom napr. po 10-20hod. roztopil :-D, resp. ako by som si ho mohol tak samodomo testnut (teda ak sa da, zase dako sikovne, prakticky :-), zmerat teplotu by stacilo v tomto pripade - samo po, event. pri zatazeni) ?
A s hlubokou uctou sa sklanam a smekam klobouk pred vsetkymi za ochotu a cenne rady :-)
Elfag, 19.4.2009 09:43:44
Bocnik, amaterska vyroba - ja delal bocnik 0,004 do cca 50A nasledujicim zpusobem. Sehnal jsem odporovy drat o prumeru cca 2mm ktery mel odpor cca 0,2ohm/metr (presne zjistis tak ze do dratu pustis proud pri kterem drat mirne hreje, ten zmeris a hroty voltmetru prilozenymi na drat zjistis napeti na 1m delky),podle zjisteneho maximalniho proudu(pri kterem drat mirne hreje) zjistis minimalni pocet paralelne zapojenych dratu(napr drat prijatelne hreje pri 15A, chces merit do 200A potrebujes tedy cca 14 dratu paralelne). Bocnik potrebujes treba 0,001 takze jeden drat bude mit 0,014 ohm( to by odpovidalo pri 0,2/metr cca 7cm) Tyto draty jsem si nechal privarit mosazi na medeny pasky tlusty cca 5mm a cca 5cm siroky do kterych je vyvrtana dira na pritazeni oka. Funguje to s dostatecnou presnosti(pro me potreby).
Elfag, 19.4.2009 12:40:18
Tomy, 20.4.2009 01:06:53
Elfag: super, spica, vdaka som uz necakal, ze mi este niekto aj na ten bocnik samodomo vyrobu poradi :-); Len pri 1 precitani som ostal trochu mimo bo som si myslel, ze ten medeny pasik 5mmx5cm ma byt tak dlhy ako tie 7cm draty a medzi tie draty vyvrtat tie diery na sroby. Lenze v tom pripade by tam tie odporove draty stracali zmysel lebo by tam plus nastupoval odpor toho pasiku, takze ak som spravne pochopil, ked som si dal repete :-D, tak tie pasiky by mali byt 2, kazdy na jeden koniec tych 7cm odporovych dratov 5mm hrube, 5cm siroke a dlhe 3,2-4cm v pripade, ze diera na srob ma fi 12mm+5mm na stranu pre podlozku/maticu a bude az za koncami tych 7cm dratov prelozenych cca 1cm na tych pasikoch, kde budu privarene ? Staci 1cm prelozit/privarit ? A este 1 otazocka by ma zaujimala, ci si to potom po privareni aj premeral, ci sa odpor nezmenil, resp. ako ? Samo viem, ze si uviedol, ze pre Tvoju potrebu to postacuje, v tom pripade by malo i pre moju, ale iba zo zaujimavosti :-). Pytam sa preto lebo pokial viem, tak pri zvarani sa kazdopadne meni struktura materialu a tym aj jeho vlastnosti aspon v mieste zvaru a blizkom okoli, tak preto by som potreboval, ze kolko cm by som mal tie konce prelozit/privarit.
Tomy, 20.4.2009 01:08:30
Elfag: Resp. ma napadla druha moznost a to: ak pouzijem 5mm hrube pasiky medi na tie konce a drot ma fi 2mm, tak ci by sa mohol/dal narezat na tie konce toho odporoveho dratu zavit M2 (popripade dla prumeru dratu, aky bude) dlhy cca 1cm a zaroven do cela tych pasikov narezat tiez zavit M2 a proste tie odporove draty jednoducho nasrobovat do tych pasikov (defacto koncoviek). Len podotykam, ze aby to bolo fyzicky proveditelne, tak na jednom konci by musel byt pravy a na druhom konci lavy zavit, aby sa potom mohli tie dratiky naraz (teda vsetky spolu) srobovat do oboch pasikov/koncoviek naraz. No viem, mozno trochu piplava prace, ale dalo by sa tym vyhnut neziaducim zmenam struktury materialu a tym padom i cistejsiemu prevedeniu :-). No uvidim, rozhodne este raz vdaka za bomba rady a ak by som zohnal daky podobny drat, tak asi ani nebudem cakat na bocniky na aukre :-).
Sendy, 20.4.2009 03:57:22
Ježíšmarjá, tolik práce kvůli bočníkům... těch 160, 200 a 250A/60mV jsem kdysi vyházel dvě krabice, když to nikdo nechtěl.
Ty spoje musejí být samozřejmě pájené mosazí nebo svařované, jinak bude bočník na howno. Taky to musí mít nějakou možnost odvodu tepla, některé už měly na spojkách chladící křídla.
kvitko, 20.4.2009 09:29:31
ja uz to ani nekomntuju, tolik humbuku kvuli bocniku. To jsou ty Parkinsonovy zkony: "Cim vetsi prd, tim vic povyku". :-D
zdeněk, 20.4.2009 09:48:39
Sendy - hlavně že se o tom zmíníš až když je vyhodíš, mně jsi taky tvrdil cosi o multimetrech a pak ani neodepíšeš...
Sendy, 20.4.2009 13:19:53
Ty bočníky jsem vyhazoval před pěti lety...
Jak neodepíšu ??? Odpovídám na veškeré maily a SZ, které mi dojdou. Jestli myslíš ty utopené plastové PU500-501-DAVO, Termoreg a jánevímco ze servisu, tak ty šly před Vánocema do sběrného dvora, když se pro ně nikdo nestavil :-(
Elfag, 20.4.2009 21:14:17
Drat jsem nastrihal tak aby byl o cca 1cm delsi , a uvazoval jen s odporem dratu mezi medi.Musis to privatit nebo priletovat mosazi, jinak tam budou nahodne prechodaky.Do 10ti % se urcite vejdes.

UV zářivky černou nebo bílou

, vloženo: 11.4.2009 22:26:19
« » 57548
Zdarvím, snažím se zjistit, která UV zářivka http://www.pselectronic.cz/k8009-010-f8t5blb-39331.html nebo bílá http://www.pselectronic.cz/k8009-025-f8t5uv-osvit.html, nikde sem nezjistil která je lepší, nejspíš se jedna o vlnovou délku kterou vyzařují. Zjistil jsem ze UV černé svetlo má vlnovou délku kolem 400-417 nm. kdo má stím zkušenosti, jen ty bíle jsou moc drahénemáte stím zkusenosti? nebo nahradit UV zarivkami co pouzivaji ma tuning aut či PC se studenou katodou. Poděl te se o informace budu za ně moc rád.
hobbyrobot, 12.4.2009 13:06:59
Na osvit plošných spojů do velikosti A4 úspěšně používám 5 kusů zářivek TL 8W/05 (to 05 určuje barvu světla) které vyzařují maximum energie na vlnové délce 365 nm. Tyhle zářivky se používají třeba v lapačích hmyzu a podle výrobce jsou určeny právě pro fotochemické procesy. Viz: polychrome.nl/file_download/18/Philips-05.pdf
kvitko, 12.4.2009 14:17:57
O cernym svetle teda slysim prvne .... A 400 - 417 nm bych rekl ze to je zacatek ultrafialove smerem k X-ray .... (viz url odkaz)
Sendy, 12.4.2009 14:22:03
"Černé světlo" je UV 395nm, mají to na každé druhé diskotéce.
kvitko, 13.4.2009 10:12:32
Kdyz vypnou proud, budou mit take cerne svetlo a nepotrebujou na to UV zarivku.:-D
Sendy, 13.4.2009 12:58:15
Když vypnou proud, budou mít černou tmu :-) .
zdeněk, 13.4.2009 13:20:20
nemáte někdo odkaz na video s černým světlem? Na diskotéce jsem už dlouho nebyl :-)
Sendy, 13.4.2009 13:28:16
Kamery to snímají blbě, mají totiž proti lidskému oku jiné schopnosti - černá není černá.
Sendy, 13.4.2009 13:32:56
Naposledy jsem viděl kupu uv395 v krámě s mobilníma telefonama, měli uprostřed skleněnou vitrínu, něco mezi katafalkem, oltářem, Leninovou rakví, samé sklo a dekorace, a na to svítily 4 modré LED světla a kupa UV. Kolem pobíhala jedna sněhurka a zářila barvama asi jako ten Lenin, kdyby ho přestali rok či dva koupat ve formalínu :-O .
zdeněk, 13.4.2009 17:19:14
a není to náhodou to světlo co způsobí zviditelnění "bílého trička"(proto ho všichni nosí) na diskotéce? To znám :-)
Sendy, 13.4.2009 17:58:24
Bingo ! A nejen bílého trička (nejlépe vypraného v optickém zjasňovači), ale i nehtů, zubů a všech fluoreskujících věcí (některé typy papírů, znaky bankovek, některé laky a barviva, plasty...). Kdysi, když tohle byla rarita, jeden DJ kromě obvyklých majáků a barevné hudby tohle s sebou občas tahal a dodnes si všichni pamatují jednu servírku, která si kytovala tváře nějakým tmelem a přetírala to kupou válečných barev... roznášela v sále pod UV a svítila jako klaun, červený nos, bílo pod očima, zelené tváře :-D . Kdysi jsme měli i drsnější věc - UV filtr a rtuťový hořák, z toho lezlo ne mírné 395nm, ale širokospektrální UV. A to nebylo tak mírné a laskavé, pod tímhle prevítem docela pěkně zeleně svítila pokožka a spousta dalších věcí.
michal, 13.4.2009 19:20:50
jasný například pod nim je vidět i spodní prádlo ženských :D, ale to jen na odbočku, potřebuju jestli i s zarivkami s cerným luminoforem pujde osvitit fotocitlivý kuprextit. cerný luminofor je videt na diskotekach, bíi pouzivaji v solárkách, či UV va vypalovani laku na nechtech. a jeikož nemam finance koupit ani moznosti nekde vyzkouset jednotive UV na kuprestitu tak prosím o radu :D.

Odbočím jeste jednou chlapy jak koleda ? :D:D ja sem dead ? ?
jezevec, 13.4.2009 21:45:12
Projdi bazary a kup si to malé solárko, jsou tam čtyři asi 40cm trubice i s tlumivkama a startérama. Dá se to sehnat od 200 peněz.
elektronik, 18.4.2009 13:20:00
kdysi davno jsme ve škole používali ořezanou rtutovouu vybojku ,ořežeš sklo s luminoforem , ale potom nedoporučuju se na to dívat uděláš na to plechovou krabici dole šuplík s plexi na dps tak zdar
jankop, 19.4.2009 19:57:45
Černý luminofor je dobrej fór a ještě větší pitomost. Nic takového pochopitelně v dané souvislosti neexistuje. Jedná se o tmavý, skleněný, UV propustný filtr.
Sendy, 19.4.2009 23:18:03
Hlavně je to úzce selektivní filtr 395nm, oproti tomu třeba uvex1 je od 390nm celé UV spektrum.

Co je to za konektor?

lukyrallye
, vloženo: 19.4.2009 09:56:08
« » 57713
Zdravicko. Chlapi u nabijecky na kameru Sony mam tento konektor. Da se nekde sehnat? Pripadne jestli muzete poradit kde, nebo alepson pod jakym nazvem ho hledat. Je to pro me vcelku dost dulezite Diky moc...... Vic napovi fotografie (viz fotka v galerii)
lukyrallye, 19.4.2009 09:56:40
jeste jedna fotecka (viz fotka v galerii)
KLGF, 19.4.2009 10:22:37
vždyt ho maš
lukyrallye, 19.4.2009 10:47:23
potrebuju jeste jeden.... potrebuju udelat napajeni z auta a nechci nicit puvodni nabijecku
Sendy, 19.4.2009 12:25:39
Zeptej se na soňáckém fóru.
lukyrallye, 19.4.2009 12:57:12
Sendy a kde prosim takove forum najdu
Sendy, 19.4.2009 13:25:55
Elvia

Senzor

EsoRimmer
, vloženo: 17.4.2009 20:54:55
« » 57673
Zdravím, nevíte někdo jak funguje senzor hustoty deště v autech a jak by z toho šel udělat ciklovač který hýbe stěrači podle hustoty deště???
Natal, 17.4.2009 23:05:27
No, mám to v autě Citroen C5(už od výroby:-)) a mám pocit, že podle vzhledu je to jen infra dioda nebo něco podobného, která svítí a vedle ní je buď foto-tranzistor/-fotodioda a při dopadu kapky vody kapka vede světlo k "čidlu"(ten foto-tranzistor/-dioda) a tím spustí stěrače8-)

EsoRimmere upozorňuji tě, že je to jen domněnka:-)
bastlíno, 18.4.2009 10:15:04
Já to mám na autě taky a funguje to (podle mě) jak popisuje Natal - vysílací dioda i přijímací dioda(fototranzistor) míří do skla před sebou a jsou mírně namířeny do jednoho bodu na skle. když tam dopadne kapka či mžení, tak se zvýší odraz a přijímač to vyhodnotí.
Ale v praxi s tím úplně spokojený nejsem - někdy se to chová nevyzpytatelně, zdálo by se, že už stěrač musí setřít, a ono furt nic. Někdy je to naopak. Možná záleží na tom, jakým způsobem je okno zašpiněné a podle toho jsou kapky vyšší, nebo rozplizlé.
V podstatě mi víc vyhovoval starší systém z časovačem, ale to je věc názoru.
Je legrační, že když to necháš zapnuté, tak to někdy setře okno i za slunečného dne, třeba když auto před tebou si ostřikuje skla.
EsoRimmer, 18.4.2009 11:05:47
tak díky za rady a já to nějak probádám ;-)
Natal, 18.4.2009 23:31:53
No, mám to i v druhém autě8-) a vše funguje dokonale, dokonce to reguluje rychlost stěračů podle hustoty deště8-)

zadní stěrač FA

Kutil
, vloženo: 16.4.2009 13:40:29
« » 57619
Zdravím, chci si udělat do auta Škoda Favorit 89 zadní stěrač s ostřikovačem a potřeboval bych vědět jak jsou zapojené kontakty u sdruženého ovladače pro stěrače (ta pravá páčka pod volantem), resp. v jakých polohách se to zapíná. Schéma by bylo super.

Popř. písněte na e-mail: xyzggg@volny.cz

Díky za odpověď.
Kutil, 17.4.2009 11:21:27
Tak co? Poradí mi někdo? Jestli ne, tak alespoň napište. Ať vím že si to někdo čet.
kvitko, 17.4.2009 12:24:33
Kdysi davno, dole na Vaclavaku v Praze byl Kanzelsberger a ten prodaval manualy k elektrice v autech. Mel tam vselijaky, dokonce i ke Favoritu. Zkus to tam ...
Venca, 17.4.2009 13:13:11
až dorazím domu tak se klidně podívám do knihovny zda tam není nějaká kniha o fáčku.. A pak dám vědět.. Ale až tak kolem osmé..
PaJa ® napsat vzkaz uživateli PaJa, 17.4.2009 17:07:04
Mrkni na http://easywar.sk/ebookz/skoda-favorit-forman-pick-up-servis-t28973.html a postahuj si pár manuálů k Fáčku, třeba najdeš co hledáš.
Kutil, 17.4.2009 20:06:54
Děkuji všem za odpovědi.
to Venca: Díky to by bylo fajn, dík za ochotu.
Venca, 17.4.2009 20:16:07
potřebuješ to tedy nebo sis to našel v předešlém odkazu ?
Kutil, 17.4.2009 20:58:28
no klidně to sem hoď. mě se ty odkazy stahují strašně pomalu, ani nevím jestli to stáhnu. Dík
Kutil, 17.4.2009 21:26:35
Tak díky už jsem to asi našel to co jsem hledal.
Nejnovější Předchozí 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 Další Nejstarší
TOPlist
  V databázi je 78941 příspěvků (11686 otázek, 67255 odpovědí)




...

předchozí příspěvek / další stránka: « »
(c) Martin Olejár, 1999 ÷ 2024 :: www.elweb.cz :: kontakt