miro, 3.11.2011 07:19:51
Toho autora a jeho výplod neznám. Pokud jsi ale opsal přesně jeho dílo, tak baterii buď nenabiješ nebo zničíš a nebo si zničíš nabíječ. To co píše platilo možná v dobách kdy byly v nabíječkách použitý jako usměrňovače seleny s relativně velkým odporem v propustným směru. K citaci: použít střídavé napětí-no to snad ne? zřejmě myšleno pulující-nevyfiltrované napětí ale potom za filtračním kondenzátorem? Raději si najdi jiné schema nabíječe.
anonymous, 3.11.2011 10:50:00
Olověný akumulátor lze nabíjet přímo z trafa o vhodném napětí + usměrňovač, ale začátečníkům to doporučit nelze. Spíš je lepší použít také třeba LM2576-ADJ, nastaví se vhodné napětí zhruba 14,2 - 14,4 V. Omezení proudu na cca 5-6 A + ochranu proti přehřátí máš uvnitř bez práce.
Trafo by mělo být 15 VAC, ale s 12 VAC se to také nabije, ovšem za delší dobu.
honzas, 3.11.2011 18:28:11
Díky vám oběma za odpověď.
Snad se mnou budete mít ještě chvíli trpělivost... Nevím zda to chápu dobře – ten akumulátor holým zdrojem stabilizovaného napětí nenabiju. Čili udělám zdroj stabilizovaného napětí 14,2 - 14,4 V a do série s akumulátorem rezistor dle požadovaného proudu (14,4 V / 5 A = 2R8)? Jak potom dopočítám výkonovou dimenzi rezistoru?
A co když udělám zdroj stabilizovaného proudu 5 A?
Co bude lepší / funkční? Nebo uvažuju úplně špatně? :) Asi se ptám na základy, ale jako laik moc nevím, jakými zdroji na internetu se řídit.
Elf, 3.11.2011 18:51:10
Takovy nabijec by mohl fungovat jedine s nejakym mekym trafem(trafem s vetsi vnitrni impedanci, u ktereho vyrazne klesa napeti se zatizenim), pro takove jednoduche nabijece se pouzivaji tzv rozptylova trafa ktera jsou pravym opakem toroidu. Toroid je pomerne tvrdy zdroj a pri nevhodnem soubehu podminek(napeti v siti na horni toleranci, akumulator hluboce vybity) by nabijeci proud mohl poskodit trafo, mustek, nebo akumulator.Vyhlazovaci kondenzator u nabijecu pro autobaterie neni treba.Pokud k nabijeni pouzijes toroid s mustkem, je vhodne proud omezit napr seriove zarazenou zarovkou, napr halogenkou 12V/60W/55W obe vlakna paralelne.Doba nabijeni se sice prodlouzi ale nabijeni bude bezpecnejsi.Pro optimalni nabijeni je ale treba nejaka lepsi regulace nez omezeni maximalniho proudu.
Elf, 3.11.2011 19:02:01
Na jednoduche nabijeni staci holy stabilizovany zdroj 14,4V.Jen musi mit omezeny vystupni proud(z duvodu ochrany stabilizovaneho zdroje). Napetim cca 14,2 - 14,4V je akumulator v aute nabijeny alternatorem, po dlouhem startovani kdyz se aku hodne vybije je pocatecni nabijeni proudem klidne 30-40A, ale proud se rychle zmensuje podle toho jak se aku dobiji, vyhoda je ze pri napeti do 14,4V muzes mit aku k nabijecce pripojeny trvale, nevyhoda je ze nabijeni do 100% kapacity(naboje) trva pri tomto napeti dlouho.
Elf, 4.11.2011 17:04:04
Vypocet mas spatne, nepocitas v nem s napetim akumulatoru. I hluboce vybity akumulator ma napeti naprazdno kolem 12V, ktere pri dobijeni pomerne rychle stoupne na 12,6V a pak po dobu akumulace cca 90% naboje stoupne k tem cca 14,4V. Mezi 14,5 az 15V zacne AKU plynovat(rozklad elektrolytu, napeti zalezi na slozeni elektrod),po dosazeni 15V se AKU povazuje za plne nabitou, ale napeti na ni dal stoupa az na nejakych16V pri kterych clanky intenzivne plynuji a veskera privadena energie se meni na teplo a rozklad elektrolytu. Napeti na baterce muzes orientacne pocitat 12,6V(pokud zdroj snese aspon male kratkodobe pretizeni),napeti zdroje 14,4V. Na odporu tak bude 14,4 -12,6 = 1,8V .Pro pocatecni proud 5A budes potrebovat odpor 0,36 ohmu a ztrata na nem bude 9W.Pri nabijeni bude stoupat napeti baterie a nabijeci proud bude samozrejme klesat,takze doba nabijeni bude cca dvojnasobna oproti nabijeni stalym proudem 5A.
honzas, 5.11.2011 16:03:58
Elfe, díky moc za vysvětlení. Je mi to dost jasnější. Jen mi doma přebývá ten toroid 12V/5A a hrozně rád bych ho použil. Nešlo by z něj těch 14,4V stabilizovaných vytáhnout alespoň při proudu řekněme 3–4A?
honzas, 5.11.2011 16:10:06
Resp. pokud uvažuju správně, tak když nechám omezení proudu na 5A, tak po připojení baterie vybité řekněme na 12V poteče do baterie nějaký maximální proud s tím že napětí zdroje spadne na cca 13,5V, což mi zase tak nevadí, jen se první fáze nabíjení o něco spomalí. Jakmile se baterie bude nabíjet, tak se napětí vrátí na 14,4V. Mám recht? A pokud jo, tak s jak velkým spomalením bych měl počítat?
anonymous, 5.11.2011 16:59:51
Po připojení autobaterie 12,0 V ke stabilizovanému zdroji 14,4 V to napřed bude nabíjet naplno proudem podle proudové ochrany a těsně kolem 14,4 V se proud začne zmenšovat až nakonec při dosažení 14,4 V proud ideálně klesne na nulu.
Zpomalení nabíjení při použití trafa pouze 12 VAC si vycucávám z prstu asi 20 % času navíc.
Elf, 5.11.2011 17:43:11
12V AC - sinusovka ma max hodnotu 12 x 1,4 = 16,8V , ztrata na diodach mustku cca 1,5 az 2V, max hodnota sinusovky za mustkem tedy kolem 15V - to docela dobre koresponduje s napetim na plne nabite baterce.Baterka se ovsem bude nabijet jen okamzicich kdy napeti za mustkem bude vetsi nez okamzite napeti dobijene baterky coz bude sotva 0,1 periody. Proud se bude hodne menit podle kolisani napeti v siti. V nouzi to pouzitelne je, ja bych to nedelal.Davat za stabilizator je neschudne neni tam rezerva pro ubytek na stabilizatoru, jedine pri pouziti zvysujiciho menice coz dle meho nazoru zbytecne.Chce to trafo s cca 15V AC.Jednoduche reseni je treba tady
http://belza.cz/charge/chc.htm ,pokud to udelas jen pro jeden proud tak opravdu jednoduce.
(viz url odkaz)