joži, 14.11.2007 09:55:14
aj modifikovana sinusovka , nie je sinusovka. V praxi sa da pouzit aj taka, s tym ze trafa viac drncia s dovovdu vyssich harmonických. avsak pri tyristorovej, resp. triakovej regulacii, je nemozne pouzit tieto invertory. tie regulacie totizto nevedia regulovat, nakolko nemaju sin. priebehm. mam to odskusane. V tych menicoch ako si dal aj link byvaju SG3525 a vystup je kontrolovany dakym procesorom.
chamuraphi, 14.11.2007 10:05:49
Takže jestli jsem to dobře pochopil,nemohu tento měnič použít, protože se potom to napění nedá regulovat triakem...
Uvedu vas do problemu:
Budu snímat otáčky vyhodnocovat microprocesorem a řídit otáčky komutátorováho motoru.Vše bude zabudováno v autě a potřebuji napájet ten motor 220V. Chtěl jsem použít jiný motor,ale nenašel sem obstounou náhradu,tak to chci řešit měničem.
Našel jsem ještě ten to měnič,ale zase jeho cena je 2x větší...
Dají se sehnat měniče se sinusem na výstupu ?
(viz url odkaz)
chamuraphi, 14.11.2007 10:20:08
Je možné pomocí triaku "ovládat" trapézový průběh?
joži, 14.11.2007 10:23:00
to sa mozno bude dat PWM modulaciou. Ja som nie moc znaly tejto problematiky, napisal somlen praktisku skusenost. El Fag by ti mpzno vedel poradit, a mozno i dalsi. Aj dakom amare boli riadenie PWM ale trojfazove, tak snad by sa to dalo upravit na jednofazove. Pockaj si, niekto ti uz len odpise
jezevec, 14.11.2007 11:09:37
Nevím co chceš ovládat v autě, ale používat na to motor na stř. 230V je trochu scestný. Proč nepoužiješ ss motor na 12V, i když ho budeš kupovat, vyjde tě to levněji než to tvoje krkolomné řešení. A to nemluvím o spolehlivosti.
El Fag, 14.11.2007 11:34:08
Komutatorovy motor na 230V AC pobezi urcite i na DC napeti. Pokud opravdu nejsi schopen sehnat 12V motor muzes krkolome pouzit i ten komutatorovy na 230 , ridit ho muzes PWM jako koncovy spinac pouzit vhodny FET. Vzhledem k tomu, ze pri pouziti DC napeti se neuplatnuje induktance kotvy i statoru, muzes motor pro dosazeni stejneho momentu i otacek napajet podstatne nizsim DC napetim nez je tech usmernenych 230 AC. Zalezi na tom jaky potrebujes moment, otacky a jak vykonny mas motor. Asi budes muset experimentovat. Principialne muzes triakem(tyristorem) regulovat vykon spotrebice i kdyz je napajeny obdelnikem nebo trapezem, problem je v tom, ze pri prekroceni mezni velikosti dU/dt (strmost narustu napeti mezi A1-A2) tyristor nebo triak samovolne spina bez ovladacich impulsu, dalsi problem asi bude, jak se bude na takovouhle zatez tvarit ten menic. Reseni ktere sis vymyslel je opravdu krkolomne a je tezko rict, jak by se ti tahle kombinace chovala, neco jineho je tvrda sit se sinusovkou a neco jineho mekky zdroj s tezko definovatelnym vystupem, nejspis bys pri odladovani stravil hodne casu. Napis co od toho motoru vlastne potrebujes, pokud to chces uzivat v aute, stejne to moc velky vykon mit nemuze, trapi te rozmery nebo otacky nebo moment?
El Fag, 14.11.2007 11:55:25
Modifikovana sinusovka - nejmirnejsi pozadavky jsou, aby se sobe rovnala efektivni napeti a vrcholove napeti, pro 230V/50Hz tomu odpovida napr 5ms 0V, 5ms +330V, 5ms 0V, 5ms -330V, k sinusovce to ma ovsem hodne daleko, ovsem v nejhloupejsich UPS se to pouziva a pocitac, monitor , TV to bez problemu skousnou. S jednofazovymi asynchronnimi motory uz je trochu problem, hur se rozbihaji a vic hreji.Co z tech prodavanych menicu doopravdy leze tezko rict a tezko rict, jak se budou chiovat na silne promennnou zatez. Spis bych to videl na usmerneni do velkeho kondu a z nej PWM regulaci Fetem do motoru.
joži, 14.11.2007 11:56:14
mne ešte napada vyuzit alternator,ma tusim 3fazy, odstranit s neho usmernovacie diody, a transformatorom zdvyhnut na 230V. to uz by si mal sinus, avsak by alternator musel mat konstantne otacky, inak by si musel puzit frekvencny menic, cim by si stab. 50Hz frekvenciu, co, je tusim 1500 ci 3000 otacok.
hvězdoslav, 14.11.2007 12:05:32
chamuraphi, 14.11.2007 19:48:37
jedná se elktrokomresor (neboli vertikální ventilátor) foto naleznete v odkazu...
Je to jeden celek a jaká koliv záměna motoru by znamenala technické úpravy a zásahy,a dalo by hodně práce doladit to nejméňo do této funkční podoby.Motor je: 100 W, 0,81 A, 6000 ot/min hodnoty ze štítku (8200 ot/min naměřeno přímo na ose). Jedná se o experimentální výrobek,který bych rád dal dokupy. Záměnou motoru jsem strávili mnoho času bez většího úspěchu,proto takové krkolomné řešení.
(viz url odkaz)
chamuraphi, 14.11.2007 19:51:14
€gr€s, 14.11.2007 20:59:19
OMFG.. ty sa s tym tusim neseres co? :D
El Fag, 14.11.2007 22:13:04
Predpokladam ze stavet nejakej rizenej DC - DC menic se ti moc nechce, takze bych to udelal takhle - pujcil bych si od nekoho tenhle menic nebo nejakou 12V UPS (misto vnitrniho AKU bych to napajel z autobaterie), vystup 230AC z UPS bych mustkem usmernil a filtroval nejakym relativne velkym kondem (400M/400V - napr z vyrazeneho monitoru nebo z PC zdroju), motor bych pak reguloval PWM, vzhledem k tomu ze nepotrebujes reverzaci chodu a ani odezva nemusi byt asi nejak svizna by to melo byt relativne bez problemu.Pozor na zeme usmerneneho menice a vstupniho napeti 12V, aby ti to neslo do zkratu.
chamuraphi, 16.11.2007 10:35:24
díky chlapy
kdyby neco,dam zas vedet,zatim
PS: kdyby byl někdo zvědavý a chtěl vědet o projektu víc, bo ma tipy ,a mysli si ze by slo lip,tak se klidne ozvěte cwojta@seznam.cz