dohnálek ® , 15.11.2007 07:25:49
krokáč to není,kolik je tam vývodů
dohnálek ® , 15.11.2007 07:26:59
asi 5 co
El Fag, 15.11.2007 09:25:54
No, je to asynchroni s pomocnou fazi pres kondenzator. Vzhledem k tomu, ze je na 220/110 je trochu problem jak to pospojovat. Napis aspon jake jsou hodnoty odporu mezi jednotlivymi draty, mer kazdej drat proti kazdymu a proti kostre.
Jak psal ElFag, ohmetr a merit.
Mohly by to byt dve samostatna vinuti s odbockou.
Len toto som zmeral:
biele - siva 119 Ohm
zlta - cierna 180 Ohm
cervena - hneda 120 Ohm
El Fag, 15.11.2007 13:56:48
Nastrel -> cernej-bilej = pracovni vinuti 1, hnedej-bilej=pracovni vinuti 2, cervenej - bilej=pomocna faze.
Spojit bilej(od cerny) s hnedym, na cerny privest L, na bilej(od hnedy)N . Bilej(od cerveny) pripojit na N, cervenej pres kond 3M/600V~ (nebo neco podobnyho, doufam ze 3M jsou napsany na tom stitku) pripojit na L, Kostru motorku spojit s PE.Kterej konec s kterym koresponduje zmeris ohmmetrem, kdyz sem napises zmereny hodnoty, da se odhadnout, ktery vinuti je pracovni a ktery pomocny.Po zapnuti zmerit proud do pracovniho i do pomocneho vinuti a kontrolovat otepleni.
El Fag, 15.11.2007 14:04:19
No vidis, tak nastrel byl vedle. Takze spojit siva cervena a na bilou N a na hnedou L, zlutou pripojit k bile a cernou pres kond na hnedou. Pripojit pres pojistku 1A a zkusit jestli se roztoci, pak pro jistototu zmerit odber a kontrolovat otepleni.Zmena smeru otaceni - cerna k bile a zluta pres kond na hnedou.Kostru na PE!
El Fag, 15.11.2007 14:06:13
Pojistka staci 0,5A
Zapojenie funguje, odber je staly 0,3 A.
Ale, po 3 minutach bola teplota 50 C a po 5 minutach chodu 76 C, a stale by sa pomalicky zvysovala. Asi tu nebude nieco v poriadku.
Motor pouzivany nebol, novy, konce dratov su nepouzite, zacinovane, rovne, ciste.
Asi by jsi mel zjistit polaritu tech vinuti, staci na jedno privest pres zarovku 40W 230V fazi a ty dalsi jednim koncem spojit s nulakem a merit a)napeti na jednotlivych vinutich, rozdil napeti mezi zivymi konci - z toho vidis, jestli se napeti pricita, nebo odecita, zjistis zacatky a konce.
Motor se nebude tocit, ale muzes s nim zatocit a uvidis jestli se vyznamne meni vazby, vazba s vinutim pomocne faze by se mohla menit.
Muze to byt taky tak, ze ty dve vinuti se stejnym odporem je hlavni faze, pro 110/220V se to prepne paralelne/do serie, a pomocne vinuti je dimenzovane trvale na 110V, takze je stale pripojene pres kond k jedne pulce vinuti hlavni faze.
Radsi to pripojuj misto pojistky pres 100W zarovku, tak nic nespalis.
El Fag, 15.11.2007 20:17:48
Odpoj to pomocne vinuti zluta-cerna a napeti pripoj jen na bila-hneda, motor roztoc bud rukou nebo provazkem natocenym na hridelku, zmer proud a nech to tocit, pokud teplota poroste, zkus prehodit polaritu jednoho vinuti = spoj bila cervena a napeti pripoj mezi siva-hneda ,pak to zapni a zkus znova zmerit odber. Take muzes zmerit proud jen do hnedeho a jen do cerneho dratu aby jsme videli kde je hlavni odber.
mako, 16.11.2007 11:47:02
Skusal som bez kondenzatora:
biela-N, hneda-L, siva+cervena
odber 0,3 A
teplota sa zvysovala, po 3 min bola 40 C
zmenil som polaritu:
siva-N, hneda-L, biela+cervena
odber 0,65 A
strasne pomale otacky len asi 200 - 500 /min.
teplota stupala rychlejsie
ked som pripojil napatie len na zltu a ciernu:
otacky boli dobre
odber 0,4 A
ale teplota stupala
6 min => 50 C
10 min => 70 C
El Fag, 17.11.2007 09:30:49
HMMM, tak ti nevim , mozna neni urceny pro trvaly provoz, mozna ma povoleny vetsi otepleni. Jako posledni moznost bych zkusil zapojit vsechna tri vinuti do serie(ta vinuti 119 a 120 ohm s polaritou pri ktere maji maly odber), k bile - hnede pripojit kondenzator a mezi bilou cernou(nebo bilou zlutou) pripojit napajeni. Nejdriv bych ale zkusil jeste jednu vec, napajeni bych pripojil k bile -hnede, motor bych roztocil a meril odber A-metrem, pak bych zkousel davat k bile hnede ruzne kondenzatory (pri kondenzatoru urcite velikosti bude vykompenzovana índukcni slozka vinuti a do paralelni kombinace motor-kond potece minimalni proud), pak bych k tomu pridal do serie vinuti cerna-zluta a doladenim kondu zkusil snizit celkovy odebirany proud. Dalsi varianta - vinuti 119 a 120 zapojit paralelne a k nim paralelne kond a do serie vinuti 180, nebo kond paralelne k vinuti 180 a do serie paralelni spojeni 120 a 118, pri tom merit odbery a otepleni.Potrebujes z toho brat nejaky moment a vykon, nebo si s tim zatim jen tak hrajes? Pri zatizeni se pochopitelne optimalni odladeni rozhodi a asi se to bude hrat jeste vice.Tak mnoho stesti, a napis co se ti stim povedlo vykouzlit.
Videl bych to na:
faze na cernou
bilou, sedou, zlutou spojit
mezi hnedou a cervenou kondik 3uF/400V
nulak na hnedou, nebo cervenou, podle smyslu otaceni
Oprava:
faze na cernou
bilou, cervenou, zlutou spojit
mezi hnedou a sedou kondik 3uF/400V
nulak na hnedou, nebo sedou, podle smyslu otaceni.
V kazdym pripade zacit s vinutim co ma tech 180R a 120R v serii a s takovou polaritou vinuti, aby to melo maly odber.
2 ElFag:
doladovanim indikcniho proudu se sice zmensi napajeci proud, protoze se vykompenzuje jalovina, tim vinutim ale proteka porad stejny proud a tudiz i otepleni se nezmeni.
El Fag, 17.11.2007 11:51:58
Danhard - to je mi jasny, taky pisu ze minimalni proud potece do kombinace vinuti paralelne kond, potom mi taky potece mensi proud tim zbyvajicim vinutim ktere bude v serii, navic tim hrube dostanu i fazovy posun napeti 90stupnu (vykompenzovany vinuti paralelne kond ma zhruba odporovy charakter, vinuti v serii indukcni charakter). Ja bych si tipnul, ze v tech vinutich 119 a 120 by mel mit proud stejnou fazi, pokud ten rozbeh zapojis mezi jejich stred tak to rozhodis.No ale zkusit muze leccos, vzhledem k velkym seriovym odporum okamzita destrukce nehrozi a pri omezeni zarovkou nebo pojistkou uz vubecne, pokud to nenecha upect.
Bylo by to zapojeny pri 220V jako motor do hvezdy, pri 110V jako motor do trojuhelnika, pricemz to vinuti 180R by bylo hlavni, tj. pri 220V v privodu faze, pri 110V na mezifazovem napeti.
Ty vinuti maji zrejme kazde jinou polohu proti rotoru, jde o tri faze, ktere nejsou stredove symetricke.
Snazim se do toho vnest logiku, kterou by pouzil navrhar motoru :o)
El Fag, 17.11.2007 13:31:51
Dej sem prosim te i fotku statoru aby bylo videt rozmisteni civek vinuti.Nuzceny ofuk by tomu samozrejme prospel, ale neprimerene by se to ohrivat pri behu naprazdno nemelo.To Danhard - muzes mit prevdu, vinuti 180 v serii s kondem ma zrejme vysledny charakter kapacitni a proud skrz tuhle kombinaci se nebude scitat s proudem jedne casti vinuti(napr 120) aritmeticky ale vektorove, takze vysledna hodnota muze byt stejna jako nevykompenzovana hodnota u 119. Jo, za pokus to stoji.
Motorcek som chcel pred 2 rokmi pouzit na modelarsku stojanovu vrtacku (vrtaky do 2 mm, na vacsie priemery su uz otacky 2700/min dost vysoke). Na taky typ som schemu zapojenia nenasiel a pouzil som iny motorcek. Teraz skusam najst zapojenie, lebo inak je pre mna nepouzitelny.
El Fag, 17.11.2007 16:44:07
Jo , je na tom videt ze dve a dve vinuti jsou nad sebou a delaji spojecny magneticky tok(zrejme vinuti 119 a 120) a dalsi vinuti je na ne kolme(skrz nej by mel teci proud o 90st posunuty). No, nametu jsme ti dali dost, predepsane zapojeni asi hned tak neobjevis tak nezbyde nez experimentovat a zvolit zapojeni kde se ti to bude nejmene hrat. Aspon se nebudes nudit.
El Fag, 17.11.2007 16:57:42
Firma nadale existuje, jen se jmenuje
Atas zapojeni jednofazovych asynch motorku s trvale pripojenym kondem je napr zde, ale bohuzel provede na 110/220 se uz nedela. Co se zkusit zeptat na ten typ primo jich?
(viz url odkaz)
Pokud ten motorek nemá uvnitř vrtulku, je určený na krátkodobý provoz a v tom případě je těch cca 50C po pěti minutách adekvátní. Mám na minivrtačce podobný motorek /asi 15W/2860 rpm ze sušáku rukou ORVET/. Ten rovněž nemá žádné vlastní chlazení, takže po cca 15 minutách je nutné jej nechat vystydnout.
Vetsinou jsou to motorky prave urcene k pohonu nejakeho vetrani, takze se pocita s tim, ze proudeni vzduchu bude od toho odvozene.
El Fag, 18.11.2007 15:05:08
Stejne by me ale zajimalo, jak by to melo byt zapojeny. Motorky se kteryma jsem se setkal meli dve rovnocenna vinuti, na 110 bylo jedno vinuti napajeno primo a druhe pres kond, na 220 byla vinuti v serii a paralelne k jednomu vinuti byl kond. Velikost kondu pro 220 nebo 110 se lisila.
Dik za rady.
Do ATAS-u som napisal par mailov, aj predajcom, servisakom. Uvidim ci pride niejaka odpoved.
S chladenim to asi bude tak. Len kratkodobe alebo len pre ventilatory.
Skusal som par experimentov:
http://www.websamba.com/lengyelmarek/skusky.png
Najmenej stupala teplota v 1. zapojeni (za 15 min 44 C), ale vykon bol minimalny (0,09 A), dvoma prstami zastavim rotor.
Vo 4. zapojeni bol odber presne podla stitku, ale nevedel som kde pripojit kondenz.
Aj 3. zapojenie bolo celkom dobre, len neviem ci bolo dobre lebo motor troska hucal, ked som po rozbehnuti odpojil kond. bezal ticho.
V zapojeni 2 prehod polaritu vinuti bila/seda.
Danhard
V zapojeni 2 som prehodil polaritu bila/seda.
Odber 0,23 A
t = 3 min => 28 C
10 min => 52 C
15 min => 65 C
Motorcek nejde ticho. Trocha huci, vybruje.
Tak muzes jeste zkusit otocit polaritu vinuti cerna/zluta.
A dalsi pokus s malym odberem je v zapojeni 1 premistit kond paralelne k vinuti 180R.
El Fag, 19.11.2007 13:44:53
V zapojeni 2, tak jak mas tu polaritu ted, zkus napajeni pripojit mezi bila-hneda a kond dat mezi hneda-cerna
E-maily som poslal 8, vyrobcovi a servisakom. Odpisali mi, ze taky motor sa uz nevyraba a mam kontaktovat vyrobcu. Vyrobca mi odpisal ze to robia, ale sluzba je spoplatnena
Vyskusal som este tieto zapojenia:
http://www.websamba.com/lengyelmarek/skuska3.png
Asi pouzijem zapojenie 8 alebo 9. Pri 8. sa motorcek najmenej zohrieva, ale ma troska slabsi vykon. Alebo pouzijem 9. a na druhu stranu osky rotora dam niejaku chladiacu vrtulku.
A este sa chcem opytat, ako mam teraz zmenit smer otacok pri 8 a 9 zapojeni? Vdaka.
El Fag, 20.11.2007 07:59:49
Zmenu smeru otacek dosahnes prekrizenim vyvodu cerna x zluta
Zapojeni 9 je to spravne, prehozeni smyslu otaceni by jsi mel dosahnout prepojenim L na druhy konec toho kondu.
El Fag, 20.11.2007 15:22:14
Mas pravdu, a navic je to tak jednodusii