bastlíno, 15.12.2010 17:42:45
- Není tam ještě něco jako údaj ve "VA"?
- Změř průměr drátu na vinutí pro 15V. Z toho se dá určit proud docela dobře.
- Ofoť štítek, ale ne mobilem a rozmazaně a z více úhlů a více směrů světla.
- Nebo aspoň změř rozměry jádra.
- Ještě jedna spíše teoretická možnost(musel bys mít vybavení): Napájej primár napětím přesně 220V a měř napětí a proud na sekundáru. Až bude výstupní napětí přesně 2x15V, tak proud odpovídá jmenovitému.
bohuš, 15.12.2010 17:48:39
No VA tam je ..50 je to v tom řádku jak je 220V..
Super pavel, 15.12.2010 17:58:52
To se už neska nedá použít.Neska máš v zásuvce 230V. My máme 235V sem koukal.
bohuš, 15.12.2010 18:03:07
PaJa-trb, 15.12.2010 18:32:27
Dá se použít, na toho chytráka před tebou se vykašli (stačí si pročíst jeho jiné příspěvky
Mohl bys z toho vytáhnout něco přes 3A, ale jedině při paralelním spojení sekundárů...
Na co přesně to má být, a jaký chceš napětí ?
bohuš, 15.12.2010 18:58:25
No napětí potřebuju 12 V a proud jak jsem psal asi 2.5A
Potřebuju to na motorek od stěračů ze staré škodovky :)
bohuš, 15.12.2010 19:39:39
usmernit (na stejnosmernej proud) pak pomoci rezistoru a podobne dat pozadovane napeti napeti :)(12V)
Ivoš, 15.12.2010 20:30:02
Ivoš, 15.12.2010 20:30:34
to první zapojení...
Hill, 15.12.2010 20:44:20
Předpokládám, že motorkem od stěračů chceš pohánět třeba rotační prase.
Na to nemusíš napětí stabilizovat, natož omezovat proud odporem. Pro začátek stačí dvoucestný usměrňovač bez filtračního kondenzátoru, pak to, co půjde do motorku bude v průměru srovnatelné s tím, co do něj dává v autě palubní síť, když je motor v otáčkách a baterka nabitá.
Odpojením jedné z diod usměrňovače mu snížíš výkon asi na polovinu.
Diody použij aspoň na 3A, radši víc.
bohuš, 15.12.2010 21:03:40
ok díky .:) pozkouším , takže když to zůstane na 15 voltech tak se nic nestane ? ( na motorku je napsáno 12V ) prase to nevi mjeslti by utahlo .. ale delame na tom kuřata :)
bastlíno, 15.12.2010 22:08:19
Mimochodem - fotka je perfektní.
Trochu jsme zamluvili proud - trafo je navrženo na 50VA, takže jmenovitý proud celého sekundáru 30V je zhruba 50VA/30V =1,7A. Z té fotky to vypadá, jako by tam někdo vyrazil bytelnou desetinnou čárku a pak možná za čárkou 8 nebo 3 nebo 6. Ale to je jen dohad, možná je to jen odlesk.
V případě uzlového usměrňovače je pod proudem vždycky jen jedna polovina sekundáru, takže proud na výstupu usměrňovače může být zhruba dvojnásobný - takže 2,5A by mělo být v pohodě.
Záleží na tom, kolik bude skutečný proudový odběr motoru. Proud motorku motoru je daný hlavně jeho mechanickým zatížením - počtem kuřat, jejich vyvážením,druhem převodovky. Když bude přetěžovaný motor, bude přetěžované i trafo.
Na napětí závisí hlavně otáčky. Bude se vrtět rychleji, ale spíš jen naprázdno. Jelikož je trafo měkké, a jeden volt si ukrojí dioda, při zatížení to nebude o moc jiné než z autobaterky.
mě připadá že je tam 1,8A
Hill, 16.12.2010 09:08:52
Taky jsem dimenzoval PWM regulátor na až 10A pro motorek ze Škodovky. Ukázalo se, že s původní převodovkou a s řetězovým převodem do pomala asi 1:4 přímo z výstupního hřídele vyhovuje i pro 12kg krocana, řízení PWM asi 500Hz, odebíraný proud do 0,8A pro optimální rychlost rotace rožně, t.j. asi tak 4 ot/min. Grilovalo se na nejzachovalejší gelovku z vyhozené sady z UPS (nová před 4 roky měla 18Ah, teď to neodhadnu a měřit mě to nenapadlo), v pohodě vydržela a ještě nebyla zcela vybitá.
Nakonec to bylo i bezpečnější, než někam tahat síť.
Super pavel, 16.12.2010 13:36:48
Celej problem je vtom trafu.Je na 220V a dneska je v zásuvce 230V.Tetka sem začátečníkem v elektronice.Ale jak sem psal votom zdroji tak ste mě taky mohli říct že vtom schořelo trafo a že Dubnica je firma.Já to bral podle toho co je natom napsaný.
bohuš, 16.12.2010 13:55:30
:D
No ja to nějak prubnu a zkusim neverim tomu ze to nepujde to je blbost :)
Vleze vice tak i vyleze vice no o trosku mozna ...
Super pavel, 16.12.2010 14:42:21
Nic nevyleze spálí seto.
Super pavel,
zůstaň u svojich hraček, do elektriky se raději necpi ... koukni se co máš napsané na žehličce, televizi , rádiu a taky ti všechno zhořelo ???
vzhledem k tomu že není to tak dávno co se přecházelo z 220V sítě na 230V síť tak se zeptej taťky jestli ste museli všechny spotřebiče koupit nové
Super pavel, 16.12.2010 14:51:44
Proč jakej ktomu byl důvod přejít z 220 na 230V.Kčemu to bylo?
ow, 16.12.2010 15:06:33
Bylo to kvůli srovnání kroku s kapitalistickými sousedy v Evropě, ti byli o 10 V napřed.
bohuš, 16.12.2010 17:54:55
Kolikpak asi dělá 230V + 10%, nebo naopak 220V + 15%
bastlíno, 16.12.2010 18:34:34
Bohušu, jaký regulátor otáček?
SuperPavla neber vážně, je to buď provokatér, nebo blb. Možná obojí.
Super pavel, 16.12.2010 18:36:46
Já sem začátečník.
bohuš, 16.12.2010 18:53:04
Mám tam regulátor: PWM regulátor výkonu 12V/30A před motorem .. ono do teť sem to napájel normální autobaterií ale sehnalsem si transformatorek tak to chci řešit :)
bastlíno, 16.12.2010 21:56:56
To je podstatná informace.
V tom případě bude zapotřebí zapojit na výstup usměrňovače velký elyt, aby napětí nepadalo k nule a regulátor měl z čeho regulovat.
A za druhé, vyhlazené napětí bude o dost vyšší(naprázdno i docela značně), než z autobaterky, takže regulátor musí být na takové napětí dimenzován. Odhaduji, že naprázdno bude napětí někde kolem 22V.
bohuš, 17.12.2010 09:22:10
Ono to je regulator delany do auta a pripadne to napeti vezmu paralelne udel delic aby bylo 12 voltu
hopkins, 17.12.2010 18:12:14
pres delic to moc fungovat nebude. Zkus to a poznas sam. Chybama se clovek nejlip uci.
buhuš, 21.12.2010 15:23:51
Máš pravdu přez to to nejde :(
Ono mělo by to jít přez nějaký stabilizátor napětí ne ? ale jestli bude nějakej do 3A ...
hopkins, 21.12.2010 18:37:12
vezmeš stabilitátor, pevnej, na 12 Volt, třeba 7805 a posílíš ho výkonovým tranzistorem na chladiči. To je nejjednodušší a nejlevnější. Nevýhoda je, že budeš muset uchladit 12-20 Watt.
Druhá možnost, dražší a složitější je stahnout to pulzním měničem.
hopkins, 21.12.2010 18:39:41
pardon, mělo tam být 7812 ne 7805
bohuš, 21.12.2010 19:26:51
nj problem bude s chlazenik když to bude v blozkosti rozehřátého grilu :) dyštak použiju větráček :)
Takže když vezmu zmiňovanej stabilizator dam k nemu tranzistor tak nebude vadit 3A max ?
Ještě jak to zapojim :) no na to se nějak přijde ..
bastlíno, 21.12.2010 23:05:23
Nějak to komplikujete.
Proč by se nemohl motorek točit tak jak je - bez regulátoru? Ještě jsem neviděl opékací stroj, který by měl regulaci otáček (a jak to bylo panečku dobré masíčko). Otáčky byly vždy nastaveny napevno volbou převodů.
Pokud by se točil opravdu příliš rychle a nešlo s tím nic dělat mechanicky, tak si sežeň vhodnější trafo na 12V nebo to svoje trafo rozeber a odmotej závity a uprav si napětí jak potřebuješ. To je práce na jeden večer. Žádný elyt, žádný regulátor. Každá další elektronika(kromě usměrňovače)je jen zdroj poruch a opilci ji taky snáz poškodí (polití pivem apod.)
Ještě zbývá "oblíbená" metoda srážení napětí trafa řetězcem několika křemíkových diod. U zesilovačů je to naprd, ale tady by se to možná dalo použít.
hopkins, 22.12.2010 10:05:14
me tu uz nejak unika podstata veci. Myslel jsem, ze potrebujes udelat 12V s odberem 3A pro neco do auta a mas trafo 2x 15V. Ted se tu objevuje cosi noveho s grilem.
Nejlepsi by bylo, kdyz napis vsecko co se ma udelat a ne nam to tu davat po kapkach.
Fakt ale je, jestli mas motorek na 12Volt, tak stejne do nej nemuzes poustet 20V. To by se sice mozna i tocil rychleji, ale urcite ne dost dlouho.
bohuš, 22.12.2010 11:31:09
Ono o grilu jsem to psal . regulátor otáčech bych rád nechal reguluji když je větší oheň a podobne ..
Takže potřebuju to usmernit a pak stlaict na 12 voltu .. :)
A ze=b se me chtelo odmotavat drat z trafa to ani moc ne :)
hopkins, 22.12.2010 14:26:50
previnuti sekundaru je take reseni, sice pracne, ale levne. Usetris stabilizator a chladc
Kdyz odmotas cely sekundar a navines novy, silnejsim dratem pouze na 9 - 10 Volt, tak z toho dostanes 5A a po usmerneni a vyfiltrovani tam budes mit neco pres 12V a nemusis tam davat stabilizator s tranzistorem.
Mi tak ted napada, da se v Cesku nekde jeste koupit smaltovany drat na vinuti traf?
bohuš, 22.12.2010 14:34:37
tak to nevim jedině z nějakých starých traf ..
já právě bych to nakonec udělal jak jsi říkal předtím tím stabilizátorem . protože odmotávat trafo se mi teda nechce ještě bych o pokazil nejvíc :D
Hill, 22.12.2010 15:24:17
Regulovat to lineárním stabilizátorem je kravinimum. Proč to tak komplikujete?
Jednak se zbytečně vytápí výkon do prostoru, jednak motor ztrácí krouticí moment, při hodně velkém "seškrcení" se sám nerozeběhne.
Ten pulsní regulátor jde udělat s pár šuplíkovými tranzistory a jede to jak z praku.
bohuš, 22.12.2010 15:37:57
tos kdys to jde tak pis jak :)
hopkins, 22.12.2010 17:13:08
-> Hill, pulsni menic je jiste lepsi, pro nekoho, kdo to umi. Jenze kdyz Bohus ma problem i s premotanim trafa, tak bude mit docela problem i s pulsnim menicem, kde je jeste vice soucastek nez v linearnim stabilizatoru.
Ja tu mam ted rozdelany DC-DC prevodnik, ktery ma tyhle parametry:
vstupni napeti min. 4V , max. 60V
vystpni napti mn. 0.00V, max vstupni napeti
proud max. 10A
nastaveni vystupnho napeti budto na pevno, nebo promenlive potencimetrem od 0 az do Uvst. s presnosti 1 mV.
nastaveni omezeni vystupniho proudu s presnosti 1mA.
To by slo pouzit a jen to udelat mensi pro mensi proud do tech 3A a nastavit tam fixne 12V vystup a poustet do toho treba tech 20V nebo kolik to da Bohousovi jeho traficko po usmerneni a filtraci. Jenze tohle si nepostavi clovek, ktery ani neumi premotat trafo. Ja to delam jako laboratorni regulovatelny zdroj pro amatery a prjde mi to celkem stredne slozity.
bohuš, 22.12.2010 18:02:19
Ono přemotat trafo byhc zvládl . ale lepší bude využít jinčí metody .. ono když k tomu budu mít schéma tak to nebe problém :)
max vymyslet nějaké IO nand a podobne nei problem .. ale ecly obrvod to zatim ještě ne ...
batt, 22.12.2010 18:16:56
tak si mrkni toto,
http://www.reuk.co.uk/OtherImages/ne555-pwm-dimmer-circuit.gif
zvladas to postavit? pozor ale na jednu vec, ne555 ma maximalne napajacie napatie 16 voltov, po usmerneni z toho trafa polezie viac..
mozes to vyriesit tak, ze "prestrihnes" ten drot , co ide od vyvodu 8 doprava k diode a motoru - to je napajanie ne555. musis tam dat stabilizator, napriklad 7812. obvod teda bude napajany len 12v, ale motor plnym napatim
batt, 22.12.2010 18:19:35
ach, ja somar... ked budeme predpokladat, ze motor tych 20v neznesie, tak medzi motor a kladny pol 20v zapoj este takych 7-8 diod na vhodny prud.. riesenie o nicom, ale asi najjednoduchsie..
jankop, 22.12.2010 18:37:19
Motorky ke stěračům bývaly univerzální, tudíž není nejspíš potřeba ani usměrňovač. Pokud regulaci, tak tyristorovým nebo triakovým regulátorem.
ELF, 23.12.2010 09:45:17
Jankop - universalni motorek ke stiracum je spis vyjimka nez normal,ja ho pamatuju z nejakeho hodne stareho auta kde byl pro jeden stirac(ramenko) jeden motorek s prevodovkou ale ten motor mel paralelni(derivacni) buzeni coz pro napajeni stridavym napetim neni to prave. Takze jeho motorek bude mit na 99% permanentni magnety a bude vyzadovat stejnosmerne napajeni.Rizeny tyristorovy usmernovac je samozrejme take reseni.
Motorek musi snest provozni napeti pri jizde a to je 14V. Trafo bych usmernil 2-mi diodami a vyvod ze stredu vinuti, bez vyhlazovaciho kondenzatoru tam bude napeti tak akorat.Kdyz vidim jak se v tom bohus macha, tak bych mu doportucil potak zapojeny jako reostat cca 10ohm ktery snese cca 3A, zapojeny do serie s motorkem. Pokud tak velky potak nesezene, tak potak cca 470ohm a jeden vykonovy tranzistor napr KD501 na chladici.Neni to ani elegantni ani usporne ale jednoduche a funkcni a pro buhuse snadno realizovatelne.
bohuš, 23.12.2010 10:21:59
Motorek je na stejnosměrný proud.
14 voltů by měl snést ale mám tam ten reulátor, který bych si tam chtěl nechat, tak potřebuju zmiňovaných 12 voltů .
Hill, 23.12.2010 10:47:59
Tak jste mě donutili ke zpětnému inženýringu (ještě, že jsem z toho tenkrát nedělal lokomotivu): tady je ten šuplíkový regulátor, co jsme jednou potřebovali, tak jsem ho tehdy nahonem spíchnul na univerzálním plošňáku do normální hranaté instalační krabičky na omítku. A od té doby chodí a chodí a chodí...
(viz url odkaz)
hopkins, 23.12.2010 11:08:09
Hill, to vypada hezky, takova krasna vanocni nostalgie
bohuš, 23.12.2010 12:13:55
bastlíno, 23.12.2010 13:09:09
Škoda, žes neposlal schéma hned na začátku.
Máme tu další z mnoha řešení:
Přidej stabilizátor napětí(třeba 7812 -7815, ztrátový výkon nepatrný) pro tvůj regulátor. Motor zapoj mezi usměrněný výstup z nového trafa a drain BUZ11. Tranzistor to snese v pohodě,je na 50V.
Trafo musí mít za usměrňovačem vyhlazovací elyt cca 2G2/25V.
Hill, 23.12.2010 13:57:34
Schéma jsem obkreslil teprve dnes ráno, kde bych po 15 letech listoval starými poznámkami... měl jsem za to, že jde o věc natolik jasnou, že už to nikomu nic nového nedá, no, odhadl jsem to špatně. Pardoun.
bastlíno, 23.12.2010 14:17:02
Aby snad nedošlo k nedorozumění. Moje výtka s utajováním schémat patřila Bohušovi. O jeho grilování se jedná, ty už to máš léta vyřešené
ELF, 23.12.2010 16:06:00
Hille - no to je ta prava klasika.
Bohus, kdyz uz regulator mas, tak je jeho uprava jednoducha, vezmes 7812, na IN pripojis + vystup z trafa ,usmernovace a kondu(tech cca 20V), k OUT pripojis svorku +12V regulatoru, GND spojis s GND regulatoru.Ke GND regulatoru pripojis - z usmernovace.Motorek pripojis mezi vystup usmernovace(IN 7812) a OUT regulatoru.To je pro tebe nejjednodussi reseni.
(viz url odkaz)
hopkins, 23.12.2010 18:27:59
nejsem si tak jisty, ze mu 7815 utahne 3A. Jak jsem psal nahore, bude to chtit posilit vykonovym tranzistorem.
bastlíno, 23.12.2010 18:57:30
To je prča. Já zase tvrdím, že když už bude motor na regulátoru , který umí měnit střední hodnotu napětí, může motor připojit rovnou na usměrněných 20V. Řešení je ekologické, ztrátové teplo minimální
Nechtěl bych být v Bohušově kůži.
hopkins, 23.12.2010 18:59:33
no to je pravda, jestli má regulátor, tak proč ne. Ten Bohouš z toho asi nebude moc spát
ELF, 23.12.2010 21:04:54
No jasne, motorek zapojit mezi +20V z usmernovace(ty jsou zaroven pripojeny na IN 7812) a OUTPUT regulatoru(= kolektor BUZ11).Pres 7812 bude napajena jen ridici cast regulatoru, motorek bude napajen primo z usmernovace.Po te co Bohus pise ze ma hotovy regulator je to jasne reseni, myslim ze uz ho nematem.
Hill, 23.12.2010 21:17:48
A já zase tvrdím, že tomu motoru napětí 20V po nějakou tu minutu neublíží, takže s PW regulátorem bude toto napětí dostávat třeba jen po 20% času, mezitím (při zavřeném tranzistoru) na něm bude napětí odpovídající otáčkám, protože otáčející se motor se v tom okamžiku chová jako dynamo. To abyste se nedivili, že při měření osciloskopem neuvidíte v mezerách mezi buzením motoru nulu ale tuto elektromotorickou sílu vyjádřenou napětím.
ELF, 23.12.2010 21:50:22
Motorek 20V pulsy urcite snese, jde jen o to aby Bohus pouzil svuj regulator s 555, ktera snese maximalne 18V.Motorek by pravdepodobne snesl 20V trvale - problem by nejspis byly vysoke otacky a poskozeni odstredivou silou.Napajeni z usmernovace bez vyhlazovaciho kondu by bylo urcite OK, ale Bohus pise ze chce regulaci.
Dobry vecer potreboval bych vedet jaky si mam koupit kremikove diody na centralni zamykani ,napeti je 12 voltu..Dekuji za radu
bohuš, 22.1.2011 19:29:10
Tak promiňte měl jsem trošku delší výpadek .. moc tomu nerozumím jak se tady dohadujete :) protože teď nevím jak to mám udělat už vůbec :)
misisnik, 27.2.2011 11:06:15
Konečně jsem zprovoznil trafo vše už funguje motor taky .. mam tam danej mustek na usmerneni chtel sem e zeptat.. je k tomu potreba dát i kondik na vyhlazení ?
ELF, 27.2.2011 18:42:15
Pokud tam mas jen samotny motor tak ne. Mas tam nejakou regulaci? Jestli ti funguje tak ne, jestli ti nefunguje tak jak ma tak by vyhlazovaci kond mohl pomoci.
misisnik, 27.2.2011 19:07:06
mno právě, že už ani nevím jka se to chovalo minule ale motor se mi zdá více škube když se to reguluje .. kdybych tam ten kondik chtěl dat jak asi velkej diky ...?
ELF, 27.2.2011 20:27:01
Jakou mas regulaci? Tak 4G7/25V.
misisnik, 28.2.2011 09:35:22
misisnik, 28.2.2011 18:36:41
tak já tam teda hodím : 4G7/25V. :)
misisnik, 1.3.2011 18:15:24
takže vše jsem tam dal i ten kondik zmiňovanej 4700uF a naskytl se menší poblém, řekl bych že ten kondik je moc velkej bo do dava az 15 V misto 12 V trafo ciste dava cca 13 V po přemereni .. nemuze to tomu morotku vadit když je na 12 a teče v něm 15 :) ?
ELF, 1.3.2011 21:25:49
15 v nem urcite \"netece\".Mozna udelas dobre, kdyz si prectes celou predchozi diskusi, tam najdes odpoved.
misisnik, 1.3.2011 22:07:07
mno na svorkách motoru naměřím 15 V na svorkách sekudnáru trafa naměřím 13 V střídavých .. :)
Řekl bych že to je tim kondikem a že budu potřebovat menší ...
Hill, 3.3.2011 17:16:44
Ale to je v pořádku, bez motoru by na kondíku mělo být přes 17V, když je na trafu střídavých 13V. Prostě střídavě ti měřák ukazuje středn í hodnotu přepočítanou na efektivní, ale kondík se nabije na špičkovou.
S motorkem to napětí klesne, protože mezi špičkami se stihne kondík o něco vybít.
V každém případě mírné přepětí motorku nic neudělá. Ale dělej, jak chceš.
misisnik, 3.3.2011 22:15:16
mno já zatím nejsem odporník :) tak dám naVaše rady ono já jsem právě myslel, že by ten kondik misto vyhlazeni do roviny to dal do spicky chapete ... ale to je asi blbost
ELF, 4.3.2011 07:56:31
Kdyz nemas napeti vyhlazene ,tak zvlneni strhava regulator a regulace jde trhane. Motorky z aut maji na sobe 12V ale v palubni siti je bezne 14,5V. Motorku se nic nestane.
misisnik, 4.3.2011 13:08:55
děkuji tohle jsem potřeboval slyšet :)
Stačí to filtrovat jen pro ten PWM regulátor.
ELF, 5.3.2011 18:53:44
Danharde, to vsechno je uz napsane v diskusi nahore, vcetne popisu jak pripojit regulator za 7812 a motor napajet primo ale tazatel to nestaci pobrat