987, 25.2.2007 19:31:22
Jo ,pokud bude zapnutej klíček a kladívko sepnutý,bude cívka pod proudem.
JAWAŘ, 25.2.2007 19:36:17
Tak jak píše že stačí malý chlatič na tranzistory měl bych tam dát větší?
987, 25.2.2007 20:44:29
Čím víc,tím líp.
Hill, 26.2.2007 07:13:19
Když bude ten tranzistor spolehlivě otevřený nebo spolehlivě zavřený, žádný chladič nepotřebuje. V rozepnutém stavu žádná výkonová ztráta, v sepnutém do 3W.
Vyzkoušeno v traboši, 2 okruhy s KU605 (tehdy za pětku kus v bazaru v Turnově) vybíranými na Ucer>200V. Tranzistory přímo na krabici U6, bez chladičů, za jakékoli venkovní teploty, přežilo víc, než 100 tisíc km a jeden motor, skelet shnil, zapalování zbylo.
JAWAŘ, 26.2.2007 17:22:28
Takže to bude mít z baterky při zaplém zapalování a se seplýma kladívkama stejný odběr při sepnutém stavu jak bych tam tohle zapojení neměl? A nebo tam můžu udělat nějaký jednoduchý časový spínač, že při delší době bez startování mohlo samo vypnout že?
Hill, 26.2.2007 19:04:54
Proč chceš nechávat zaplé zapalování při neběžícím motoru? To je přece zbytečné rasování baterky.
A i kdyby: seplý tranzistor stejně nebude o moc víc topit, než periodicky spínající, někdy je to i naopak, když nespíná a nerozpíná dost rychle. Vyzkoušeno, věř tomu.
JAWAŘ, 26.2.2007 20:34:32
OKI Tak dík ja to vyzkouším právě jsem udělal DPS a zítra zajdu do GESu hlavně sem chtěl vědět jestli se mi ty trandy neusmaží kdyby bylo delší dobu zapnuté zapalování.
Hill, 26.2.2007 21:29:12
Hlavně nezapomeň od kladívka odstranit kondenzátor, jinak bude s otáčkami ten tranzistor topit.
Odtrh můžeš zmenšit i na 0,05 mm, záleží, jakou vůli má vačka. Pak ovšem musíš nastavit znovu základní předstih, protože se zmenší s odtrhem.
987, 26.2.2007 22:23:54
Hill, na co by mu tak malej odtrh byl ??
Na stabilite nastaveni mechanickeho prerusovace se nejvic podepise osoupavani toho pertinaxovyho/silonovyho stavitka.
Hill, 27.2.2007 07:34:48
Právě, s menším odtrhem se méně ošoupává, je kratší dobu v kontaktu s vačkou. Ty kontakty i jejich stavítka se opotřebovávají daleko pomaleji.
Zvětší se úhel sepnutí, tedy i doba buzení cívky, při nejvyšších otáčkách se stihne v jádru indukčky akumulovat víc energie a o něco spolehlivěji to pálí.
Nechávat těch 0,6mm odtrh je naopak blbost, protože na kontaktech je malé napětí a teče jimi malý proud - chybí tedy samočisticí účinek velkých proudů. Malým odtrhem se dost účinně zabrání, aby se mezi kontakty dostal nějaký sajrajt.
Jen pro informaci - v traboši jsem měl odtrh pod 0,1 mm (co nepřesnosti vačky a vůle kliky dovolily), takže v určité poloze kliky byly pod proudem obě cívky, ty úhly sepnutí se překrývaly.
A jak to jezdilo!
JAWAŘ, 27.2.2007 20:17:24
Tak üž jsem to ubastli teď si ještě složit mašinu a můžem jezdit. A zaléváte součástky epoxidem nebo silikonem? Pry že se to můžou vlivem otřesů uklepat.
El Fag, 27.2.2007 21:24:01
Byt tebou, odzkousim to nejdriv dukladne na stole, misto kladivek polarizovany rele nebo fet buzeny multivibratorem, zatez indukcky se svickama a odzkouset dlouhodobou funkci pri napetich tak od 5 do 10V a pri frekvenci spinani do cca 150Hz, zkusit co to udela pri jiskristi na svicce tak 5mm(imitace spadle fajfky)
Hill, 27.2.2007 22:23:59
Udělej to napřed podle El Faga. Mám to vyzkoušené s tranzistory KU, nikoli s darlingtony.
Mechanická konstrukce je sice důležitá, ale zalít nanejvýš silikonem, aby šel v případě potřeby vyďoubat.
El Fag, 27.2.2007 23:23:31
Ta Hillova poznamka je docela k veci, na tom darlingtonu je vetsi ubytek napeti nez na jednoduchem konci ktery je dobre otevreny, ten darlington se s 6V napajenim nema rad. Osobne odzkouseno - BU508 buzena cca 0,5A funguje od cca 3,5 az 4V, 931 (=darlington) funguje spolehlive az kolem 5V (= problem na krizovatce s motorem na volnobeh - nedobiji dynamo a pada napeti), budes se muset opravdu dobre starat o baterku a dynamo s regulatorem.
-->> JAWAŘ: pokud to budeš zalévat silikonem tak si sežeň NEUTRÁLNÍ silikon, klasický má korozivní účinky na kovové materiály