příspěvek akumulátor tam se to probírá
R@dek ® , 4.6.2007 16:25:41
Větší napětí dostavíš zpětnou vazbou - děličem R5,R6,R7. Větší proud snad vyždímeš úpravou hodnot R8,R9,R10 (nezapomeň dostatečně dimenzovat R10 - já použil pro sichr kombinaci 3x2W odporů) a použitím FETU s nízkým RdsON, samozdřejmě taky lepších diod a kvalitní tlumivky. Já z troho dostal tak 3,5A. napětí naprázdno sem nastavil na 16,5V (transil na výstupu z důvodu ochrany NTB někde kolem 17V) Přičemž napětí mi spadlo tak o 0,8V při těch 3,5A.
R@dek ® , 4.6.2007 16:28:22
Ale to už je výkon kolem 100W tedy příkon někde kolem 110-120W. Asi budeš muset vybírat dostatečně kvalitní i konektory atp, jinak si ti krásně slijí
R@dek ® , 4.6.2007 18:02:20
No odhaduju, že pokud to budeš chtít stavět s kvalitníma součástkama, tak ta cena vyjde kolem 250 Kč. Bohužel teď nemám čas si s tím hrát
. Pokud Tě trošku elektrika baví, máš spolehlivý měřák, tak se s tím dá vyhrát... Ale pokud si netroufáš upravit děliče tak, aby jsi z toho dostal 19V, pak raději asi sáhni po "profi" zařízení.
Pro zapojení z toho prvního odkazu:
(
http://ok1hra.nagano.cz/dc-dc_converter.pdf)
Napětí na 19V zvedneš přidáním odporu 33K paralelně k R5 (4K7). Tahle úprava je naprosto dostačující pro 99 % NB. Těch skoro 5A bere většina NB špičkově, když startuje a najíždějí všechny mechaniky a podobně. Pokud by jsi patřil k tomu zbývajícímu procentu tak doporučuji (v tomhle pořadí):
-zkontrolovat jestli nepadá napětí na vstupu
-zvětšit kapacitu kondenzátorů na výstupu
- snížit hodnotu R3 až na cca 50% povoleného proudu spínacího fetu
- tlumivtu namotat na jiné jádro (nebo slepit dvě z těch počítačových zdrojů. Po téhle úpravě se z toho dá brát až 10A (víc jsem zatím nepotřeboval)
Kelly
kelly: diky, vyzkousim, a pak dam vedet.
R@dek: dělič zapojit/upravit dokazu, jen nemam potrebnou jistotu, tak se radsi ptam
R@dek ® , 6.6.2007 15:16:09
jasně, já se taky raději zeptám, než něco zku... Na výstup hoď nějaký transil a můžeš potom být v klidu, že se tam větší napětí nedostane
choly, 25.7.2007 13:50:58
tak, mam to hotove, parada, diky za rady, na strankach aceru jsem se docetl, ze k memu notasu lze pouzit i 65W zdroj, takze tohle to utahne v pohode, zmena stacila opravdu jen pridani toho odporu, a vystupni kondy jsem dal 3×470uF, nejvic hreje ta civka, tranzistor a dioda vlazne...
btw. nevite co delat at ta civka nebzuci? kdyz ji zmacknu mezi prsty tak prestane, pomuze to prelakovat? nebo prelit tavnym lepidlem (to asi ne vzhledem k teplote)?
Jeste jednou diky
choly, 25.7.2007 14:06:57
jo a jeste bych se chtel zeptat na tu diodu na vstupu, proc neni zapojena v jednom privodnim vodici tak aby pri prepolovani byla zavrena? resp. co se stane se stavajicim zapojenim kdyz ho prepoluju? jetli to dobre chapu, tak "zkratovaci" dioda se otevre, a posle toho co min snese odejde bud dioda nebo pojistka, chapu to dobre?
R@dek, 25.7.2007 16:35:10
No ta dioda by na sobě při normálním provozu ztrácela kolem 0,6 V. To už může být někdy celkem dost - zbytečně to snižuje účinnost a topí (to by ní taky teklo zhruba 4A střední hodnoty proudu). Takový stav, kdy to nějaký matla přepoluje já považuju za vyjímečný. Proto to zapojení diody a pojistky.. v normálním provozu se vůbec dioda neuplatní. Na druhé straně nikdy člověk neví, co s tím kdo udělá a proto to do takových přenopsných zařízení cpu vždy. Při přepolování sice prostřelím diodu (a doufám, že se nerozpojí před tím, než přepálí pojistku), ale klidně ji jednou za život zase vyměním :)Cívku to chce řádně utahovat závity, nebo to zalakuj - ale tak silný drát se zalakuje těžko. Možná bych zkusil použít epoxid... ten vydrží i vyšší teploty - to záleží jak moc ti to hřeje.
choly, 25.7.2007 17:39:32
Jj, s tou diodou me to pak taky napadlo, dik za vysvetleni.
Bohuzel ale nastal jiny problem: kdyz to pichnu doma na zdroj z PC tak tecou asi ty tri-ctyri ampery, napeti (vstup) klesne na 10,8V ale jede to, notebook ukazuje ze je v siti. Kdyz to ale hodim do auta, tak se notebook cca po peti vterinach prepne na provoz z baterie, pritom napeti na vstupu klesne ne cca 12,5V. Napada me jedine ze by autobaterka byla tak tvrdy zdroj, ze na vystupu je potom moc velke napeti a notas ho odmitne - cimz se chrani...
Zkusim tam dat nejaky trimr a trochu to vystupni napeti postelovat, jestli je to tim. Nebo to muze byt jina pricina?
R@dek, 25.7.2007 18:17:32
Napětí na výstupu by mělo být max jako napětí naprázdno... tam asi problém mít nebudeš. Proto sem taky dporučoval dát na výstup transil - tím bys zajistil, že na výstupu nebude nikdy víc, než jmenovité napětí transilu (nevím jak jsou na malinké přepětí NTB citlivé a ani to zkoušet nehodlám). Zkus mrknout, jestli už ti neomezuje proudová pojistka. Chtělo by to změřit VA charakteristiku výstupu - z toho bys poznal jestli ta cívka není namotaná špatně (můžeš třeba přesycovat jádro) a zdroj potom bude měkký. Mně pokleslo výstupní napětí naprázdno/3A asi o 0,5V. A jak sem psal na výstup je lepší nacpat víc kondíků paralelně i když mají menší hodnoty, než jeden velký - důvod je jasný ESR
kelly, 25.7.2007 22:45:25
Choly,
výstupní napětí měniče je stabilizované (do té doby než něco začne omezovat) takže ta Tvoje teorie o přepětí asi bude zcestná.
A pokud to funguje na externí zdroj tak není důvod proč by to nefungovalo na autobaterii. Problém spíš hledej v připojení, autokonektor pro zapalovač (kam to asi strkáš) není pro proud 5A nic moc .... Zkus změřit vstupní napětí přímo na vstupu měniče a výstupní měř na konektoru pro NB. Tím zjistíš nejsnáze jestli je problém v konektorech (nebo taky můžeš mít slabý průřez vodičů) nebo v měniči.
Zaráží mě ta pískající tlumivka. Těch měničů jsem postavil už přes deset a všechny jsou zticha. Přesycením jádra by to být nemělo, ty z počítače hravě přenesou 200W. Spíš zkus změřit kmitočet kde to kmitá nebo aspoň zkontroluj hodnoty součástek v RC členu.
Me to delalo jednou u zdroje ze na tlumivce nebyly dost utazeny zavity a tak se to nejak rozrezonovalo